Subscribe Now
Het beste van 2012: 6 – De Dame Van 16 Karaat
Column

Het beste van 2012: 6 – De Dame Van 16 Karaat

Joke CoysmanVandaag zitten we aan de helft van mijn absoluut onvolledig maar voor de rest dan weer totaal persoonlijk jaaroverzicht met mijn meest beklijvende momenten van 2012 gerangschikt van 10 naar 1. En na alle lof voor al die venten, is het vandaag tijd voor de ladies. In 2012 zagen we al de Irongirls weer aan het werk en de opkomende atletes van Sophie’s Talent en in 2013 krijgen we daar ook nog eens de Ironmaids bij. Maar dit seizoen sprong er toch één dame met kop en schouders bovenuit. Dat ze op plaats 6 staat van het jaaroverzicht heeft alles te maken met het uitzonderlijke jaar. En als je vindt dat ze hoger mocht staan, groot gelijk, maar dan had je aan den Jim maar je eigen column moeten vragen, hé…

6 – Joke 16 Karaat Coysman

22 wedstrijden. Drie keer vijfde, drie keer tweede en maar liefst zestien keer winst. Dé atlete van 2012 is zonder twijfel Joke Coysman. Bij de mannen waren Pieter Heemeryck (triatlon) en Joerie Vansteelant (duatlon én 2 triatlons) de zegekampioenen en bij de dames was Ilse Geldhof de veelvraat in het duatlon, maar alle drie volgden ze op ruime afstand van de dame van 16 Karaat Goud, Joke Coysman.

De atlete uit het slaperige dorpje Eke, een klein gehucht van Nazareth, vlak aan de E17 tussen Gent en Kortrijk, kende dus een topjaar, maar zelf bleef ze haar eigen bescheiden, verlegen en toch sympathieke zelf. Joke draait ondertussen een tijdje mee in het nationale triatlon en is elk jaar sterker en sterker geworden. Niets deed echter vermoeden dat ze in 2012 een absoluut toprecord zou neerzetten. Nooit eerder won een vrouw (en bij uitbreiding ook geen enkele man volgens ons) zestien triatlons op één seizoen. Nochtans zit Joke niet in een topteam zoals SMO-Specialized, Oil Service-LTTL en EFC-ITC. De Oostvlaamse verdedigt voor het tweede jaar op rij de kleuren van Sportschool Juno-Kata, bekend van Freddy Cappaert en Lieve Paulus.

Traditioneel berichten de Belgische media niet zo vaak over triatlon en als het al eens sporadisch gebeurt, dan slagen ze erin om de dames of niet of helemaal achteraan kort te vermelden. Wij spendeerden dit seizoen een aantal aparte artikels aan de wedstrijden van Joke en zetten haar record na 15 zeges extra in de bloemetjes. Ook in Het Nieuwsblad zette Willy Goossens haar record in de verf. Maar voor de rest bleef het een beetje stil rond Joke, ondanks dat topseizoen.

We hopen dat daar verandering in komt, want ze verdient een plaats in de spotlights én in dit jaaroverzicht. En wie weet worden haar prestaties bij een grote sponsor naar waarde geschat en kan ze volgend seizoen een stapje hoger zetten, al lijkt ze binnen de bende van SJKT wel haar plaats gevonden te hebben, samen met partner en begeleider Gerrit.

Ah ja, en voor de criticasters (die per zege van Joke minder talrijk en steeds stiller werden) die vonden dat de tegenstand niet altijd even sterk was: de afwezigen hadden zoals altijd ongelijk. Sophie De Groote mocht dan lang gekwetst geweest zijn, Katrien Verstuyft mocht dan op Londen focussen en Sofie Goos en Tine Deckers verzamelden dan vooral in het buitenland punten voor Hawaii, ook zonder hen werd het onze 16 Karaats Coysman niet gemakkelijk gemaakt.

2012 was de definitieve doorbraak van de EFC-ITC tweeling Karolien Weuts en Leen Vanden Daelen, in hun zog gevolgd door Louise Vandenbroucke. In de meeste wedstrijden moest Joke alles uit de kast halen om de twee klimgeiten én die andere klepper, Jolien Lewyllie, voor te blijven. Ook Stefanie Adam maakte het haar een paar keer moeilijk. Om maar te zeggen dat Joke het niet gestolen heeft. En voor de criticasters die we helemaal niet wilden horen, met 16 overwinningen heeft ze in 2012 ook zowat de meeste dopingcontroles gehad van alle atleten.

En dus roepen we bij deze Joke 16 Karaat Coysman uit als atlete van het jaar.

Dat ze op plaats 6 staat in het jaaroverzicht, zegt dus veel over wat nog moet volgen, al zitten daar ook wat persoonlijke ervaringen bij. Zoals die trip onder het kanaal richting Hyde Park. Maar dat is voor morgen.

Morgen dus deel 6 van het jaaroverzicht. On the fifth place, representing Belgium…