In de meeste landen volgen de nationale triatlonfederaties de wedstrijdreglementen van World Triathlon, maar in Duitsland gaan ze een stapje verder en dat kan zo zijn gevolgen hebben voor internationale triatleten die in Duitsland een non-drafting triatlon willen doen. Een nieuwe Duitse regel legt namelijk extra beperkingen op voor drinksystemen en drinkbussen op het ligstuur. Of de regels ook toegepast zullen worden bij grote internationale triatlons zoals Ironman Frankfurt of Challenge Roth is nog niet duidelijk. Ironman paste onlangs ook de wedstrijdreglementen aan voor 2025 en volgt daarbij ook de World Triathlon reglementen.

Als we de nieuwe reglementen van de DTU, de Duitse triatlonfederatie, op de juiste manier interpreteren, dan is het niet langer toegestaan om drinkbussen te plaatsen of een drinksysteem te monteren op het ligstuur die hoger dan de armen komen of drinkbussen die over de bovenbuis van de triatlonfiets reiken. Dit zijn de exacte regels zoals ze opgenomen zijn in de nieuwe wedstrijd-reglementen van de DTU: “Op het stuur of de stuurpen aangebrachte houders of bevestigingen mogen een totaal volume van 2 liter niet overschrijden en mogen de armen niet overspannen. Rotatie van de containers/opzetstukken boven de bovenbuis/analoge structuur van de fiets is verboden, gemeten vanaf de bewegende as van het stuur.”

Dat zou in principe betekenen dat het state of the art drinksysteem van bijvoorbeeld de Canyon Speedmax CFR van onder andere Sam Laidlow niet meer toegestaan zou worden. Maar het is dus (nog) niet duidelijk of en hoe die regels geïnterpreteerd zullen worden bij triatlonwedstrijden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Je vindt de reglementen over de fietsuitrusting in paragraaf 23 van de wedstrijdreglementen op de website van de DTU.