Subscribe Now
Trending News
By using our website, you agree to the use of our cookies.
Lanzarote wedstrijdverslag Peter Van Mol
Uncategorized

lanzarote1

26 Mei  Zo dit was het wat mijn dagboek betreft voor Ironman Lanzarote. Ik weet dat heel wat mensen mijn dagboek bijna dagelijks volgde wat heel possitief is.  Bedankt ook voor de vele emails en sms-jes na de wedstrijd. Ik zou zeggen, hou jullie goed en tot één van de volgende wedstrijden.
 20 Mei

Vandaag 20 mei was het dan zover, Ironman Lanzarote. Hier had ik zo veel voor getraind. Maar dit zou niet zomaar een volledige triathlon worden. Als je het weer de dagen vooraf had gevolgd zag het er niet goed uit vandaag. Lanzarote dat is een droog en warm klimaat en ook winderig. Maar uitgerekend deze week moest er nog een speciale storm passeren. Wind met een kracht van 6 tot 7 beaufort en windstoten tot 90km/u, maakte dat veel triatleten waaronder mezelf met een klein hartje aan de start stonden. Wat ging de dag brengen, hoeveel atleten zouden opgeven in deze enorm zware omstandigheden. Om 7 uur werd de start gegeven voor de 1000 atleten. En omdat de eerste boei al na 150 meter lag was het drummen om er rond te zwemmen. Eigenlijk duurde het bijna 1000meter voor ik vrije baan had. Voor de rest ging het zwemmen vrij vlot en na 2 rondjes in de Oceaan zat het zwemmen erop. Dit een minuut sneller dan vorig jaar die ik meteen verspeelde door dat ik problemen had om mijn wetsuit uit te krijgen. Dan moest het gebeuren, een fietstocht van 180km met een totaal van 2600 hoogtemeters en een wind die op je los beukte. Maar al snel werd duidelijk dat de kracht van de wind was afgenomen tot 5 beaufort en iets minder krachtige windstoten. Zodat het iets minder gevaarlijk fietsen was met die windstoten. Ik was uit het water gekomen als 140ste en begon beetje bij beetje aan een inhaalrace zonder mij te forceren. Maar al diegene die ik voorbijstak in de beklimmingen staken mij weer voorbij in de afdalingen omdat ik door de windstoten iets minder risico’s durfde nemen. De eerste zware beklimming van de dag was Timanfaya, een beklimming met een ruw wegdek waar de wind vrij spel heeft. Daar moet je al een grote cartouche verschieten. Ondertussen stond mijn urineblaas op springen en boven op de top ben ik gestopt om te plassen. Ik durfde niet al rijdende plassen omdat ik mijn 2 handen aan het stuur wilde houden. Dit zou ik nog 4 keer moeten herhalen, wat ik nog nooit eerder heb voorgehad. Tijdens de beklimming had ik er weer veel ingehaald maar werd weer door de meeste voorbijgestoken in de afdaling. En zo ging het ook tijdens de beklimmingen van Haria en Mirador del Rio. Het was pas na 140km dat ik atleten voorbij reed die mij niet meer terugzagen. Zo reed ik als 126ste terug het fietsenpak binnen zo goed als leeg en er moest nog een marathon komen. Ik vreesde een helletocht maar van bij de eerste looppassen voelde ik dat het goed ging. Ik nam op tijd de nodige energie binnen en dronk overvloedig. De ene na de andere stormde ik voorbij en werd niet voorbijgelopen door nog snellere lopers. In de derde ronde kreeg ik even een dipje maar kwam er weer door in de laatste ronde. Ik liep uiteindelijk als 58ste van de over de aankomst in een tijd van 10u29, met een marathontijd van 3u13. Mijn tijd was een uur sneller dan vorig jaar. Daarna een kleine ontgoocheling vermits ik 14de was in mijn age-group was ik niet gekwalificeerd voor Hawaii. Maar toch al bij al tevreden. Binnen 5 weken wacht er al een herkansing met Ironman Frankrijk in Nice.

19 Mei   Morgen is het zover. Ik had een beetje gehoopt dat de wind wat zou afzwakken maar dat is valse hoop. Nu moet ik mij eens geen zorgen maken voor lichaamlijk leed of conditioneel nu is er die wind. De wind blaast voor iedereen even hard dat is waar, maar de ene durft meer risico nemen dan de andere, en op het gebied van risico durven nemen sta ik vanachter in de rij. Kwalificatie Hawai daar denk ik helemaal niet meer aan. Meer zelfs, ik acht de kans klein dat ik de fietsproef zal doorstaan. Ik weet het Ironman, never give up. Maar ik doe triathlon voor mijn plezier en dit vind ik alles behalve plezierig. Hopleijk kan ik morgen goed nieuzs schrijven. see you
 18 Mei  Rustige dag gehad vandaag. Een 20km gefietst en 6km gelopen. De beentjes voelen heel goed aan. Alleen stel ik mij de vraag kan ik er wel iets mee doen. De wind blaast hier genadeloos hard en de zijwinden met bijkomende rukwinden noem ik al redelijk gevaarlijk. Op andere plaatsen zou deze toestand al voldoende zijn om de wedstrijd qua afstand te halveren. Jaja ik weet als ik mij inschrijf voor Lnazarote dat ik wind mag verwachten, maar dit is iets te naar mijn gevoel. Bwa ja we zullen wel zien. ik ga in elk geval geen ongelukken zoeken om een goede prestatie neer te zetten. Als het naar mijn gevoel te gevaarlijk word dan fiets ik gewoon wat trager. Ik wil de controle over de wind houden en niet omgekeerd
 17 Mei  Vandaag stond er o.a. de reis naar Lanzarote op het programma. Met eem vrouw als gezagvoerder ko dat niet verkeerd lopen. Het hotel waar ik verblijf zijn veel bekende gezichten. Alain Vervoort, Marc Herremans, Joachim Vamderauwera, Kristien Vleugels, Gert Goedhart en dan vergeet ik er misschien nog enkele. Ben mij maar meteen gaan registreren in Club La Santa. En heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om 2km te zwemmen. Een volledig Olympisch zwembad deelde ik met een vrouw. Wat een verschil met de Wezenberg s'morgens. Daarna wat gaan eten en dan de fiets op voor 50km losrijden. Wind heeft hier toch een andere betekenis dan in België. Die zijwind speelt met de fietsers. Ik maar hopen dat er geen zware vrachtwagev voorbij kwam of ik kleefde tegen de vangrails. En nu ga ik mijn bedje opzoeken.
 16 Mei  Ik sta ondertussen gepakt om morgenvroeg te vertrekken naar het beloofde eiland Lanzarote. 6 uur vertrek en aankomst iets na 9 uur. Dan heb ik daar nog een hele dag omij in te schrijven, wat te fietsen en eventueel wat te zwemmen.  Vandaag nog een zwemtraining gedaan van 3 km en een jogging van 9 km. Het ging perfect. Mijn lichaam geraakt goed afgebouwd en kom vol energie.
 15 Mei  Rustige dag vandaag. Om 7 uur 3km gaan zwemmen, daarna 60 km gaan losrijden en in de vroege avond 7km gaan joggen. Eigenlijk trekken de dagen nu allemaal op elkaar. Weinig trainen, nog enkele dingen in orde brengen voor de reis, zorgen dat ze op het werk verder kunnen en veel denken aan zaterdag. Ze verwachten veel wind, maar in tegenstelling tot vroeger denk ik nu, de wind blaast even hard voor iedereen. Ik ben er op getraind. Ik heb in de maanden januari, februari en maart regelmatig lange fietstochten gedaan met de mountainbike op de weg met krachtige wind. Dus ik kan er wel tegen.
 14 Mei  Vandaag 65km gefietst waar ik toch nog eens de benen getest en 9 km losgelopen. Bij zowel het fietsen als het lopen had ik echt een gevoel dat ik alles uit de kast wilde gooien. Das een goed teken zeker. De mailtjes beginnen ondertussen toe te komen en allen wensen jullie mij veel succes. Bedankt hiervoor, dit laat mij niet onverschillig.
 13 Mei  Normaal was ik nu moe en voldaan van een lange duurrit van boven de 200km en vandaag was het maar een loopje van 14km. Voor de rest nog een beetje aan de fiets bezig geweest en nog eens alle opzetstuurtjes getest die ik heb. Ik ga voor de allernieuwste aankoop, de vision tech tt clip on mini.
 12 Mei  Weer een dagje dichter bij D-day. Deze morgend 4km gezwommen en daarna 120km gefietst waar ik op het einde Jim nog tegen kwam. Ik had het er met Jim over, deze week is echt zo'n week van pfff soms heb ik het gevoel dat 6 uur fietsen beter ging dan 2 uur en 2 uur lopen beter dan 50 minuten. Het kan voor mij niet snel genoeg 20 mei zijn. Naar dit weekend kijk ik wel uit. Voor het eerst sinds weken kan ik uitslapen op zaterdag, vermits de lange fietstraining wegvalt en word vervangen door een uurtje lopen.
 11 Mei  Startnummer 404 heeft de organisatie mij toegewezen. Vandaag 74 gefietst en 9 km gelopen. Ondanks een beetje irritatie boven de achillepees nadat ik gisteren mijn voet heb omgeslagen ging het lopen heel vlot. Ik heb ook eindelijk nog eens een goede wedstrijdschoen gevonden waar ik mij heel goed in voel. De vorige modellen die ik had waren wel super licht maar ik voelde mij beter in mijn trainingsschoen. Nu voelde die direkt super aan vanaf de eerste meter ik er mee liep. Het ging er heel vlotjes mee in Wachtebeke en nu ook. Het was vandaag trouwens iedeaal fietsweer. Wie nu aan zijn voorbereiding begint voor de zomer Ironman's staat er goed voor. Alhoewel het snel kan veranderen in België met het weer.
 10 Mei  Ik zit hier nu op het werk in Antwerpen en er trekt een onweer over de stad, tijd om een verslag te schrijven dus. Nu ik zeker qua fietsen en lopen al aan het afbouwen ben voelde ik mij deze morgend super fris om een (laatste?) lange zwemtraining te doen. Het ging heel goed en na de training stond de teller op 6,3km. Voor een niet zwemmer als ik kan dit al tellen. En het belangrijkste van al, ze moesten mij niet compleet choco het het water trekken. Op de middag ben ik dan naar het werk in Antwerpen gelopen wat goed was voor 22km. Ik heb onderweg wal mijn voet omgeslagen en ik voel nu al dat ik de komende dagen een beetje hinder zal ondervinden. Maar omdat ik nu niet meer langer loop dan 50 minuten is dit niet iets om van wakker te liggen.
 9 Mei  Voor veel mensen is het al een zekerheid dat ik in oktober voor de 2 de keer naar Kona kan. Precies of Lanzarote is een formaliteit. Het lijkt wel of ik op Lanzarote in de rij kan gaan staan en mijn ticketje afhalen. Dat ironmanneke dat ik daar moet gaan doen stelt niets voor. Gelukkig denk ik niet zo, verre van zelfs. Het is nu ook niet dat ik sta te beven op mijn benen alleen al bij het woord Lanzarote maar ik besef ook wel dat er vooral 180 zware fietskilometers op het programma staan en een loodzware marathon. Over mijn ambities zal ik het later nog wel hebben. Vandaag stond er een zwemtraining op het programma van 3,6 km en een fietstraining van 140km. Fietsen ging heel vlotjes en afwisselend souplesse-kracht
 8 Mei  Vandaag de eerste dag van de afbouwperiode. 4km zwemmen, 60km fietsen en 7km lopen. Na een periode van veel trainen is dit een beetje genieten. Deze afbowweek wil nu ook niet zeggen dat ik helemaal niets meer doe. Dinsdag en zaterdag staan er o.a. nog 2 fietstrainingen op het programma van 4 uur. Vandaag zijn ook de ticketjes voor de reis naar Lanza in het reisbureau aangekomen.
 7 Mei  De laatste dag van mijn voorbereiding vandaag. Want vanaf morgen begin ik af te bouwen. 35 km duurloop in eigenlijk iedeaal weer. Niet te warm en niet te koud, geen wind en veel zuurstof in de lucht. Het ging eigenlijk zoals de voorbije weken, goed dus. 35km in 2u29 zonder te forseren en geen pijnlijke benen achteraf is goed om af te sluiten.
 6 Mei  Een schitterende fietsdag vandaag. Weinig wind, temparatuur boven de 20 graden. Om 7 uur vertrokken om met een omweg tegen 9 uur aan de Linkeroever te zijn voor de atriac fietstraining. Daar heel veel kop gereden met Ben, goed tempo. Ben had mij nog geen 5 minuten verlaten aan de kop of bijna iedereen achter mij lag tegen de vlakte, inclusief Ben. Iemand raakte mijn achterwiel , zij viel en iedereen erover. Valpartij was redelijk spectaculair maar buiten wat schaafwonde en fietsschade viel het allemaal goed mee. Alleen het meisje dat mijn achterwiel raakte, Lieve, dat was niet zo goed. Ik denk toch iets in de richting van een sleutelbeenbreuk. Maar hopelijk van niet. De resterende 20km rustig naar de Linkeroever gefietst waar ik dan nog 60 km alleen heb doorgefietst. Laatste uur heb ik nog eens goed doorgetrokken om de 220km binnen de 7 uur te fietsen, wat mij juist lukte. De volgende keer dat ik meer dan 5 uur fiets is op 20mei, Lanza
 5 Mei  Rustige fietstraining van 78km met de Kuota en afstelling is perfect. Dat gewoon koersstuur verkracht die fiets wel een beetje, maar in Lnazarote en Nice worden er geen schoonheidsprijzen gegeven wie er met de mooiste fiets aankomt. Ook nog duurloop van 19km en een zwemtraining van 3,2km. En natuurlijk Anderlecht Kampioen!!
 4 Mei  Weer een prachtige dag vandaag. Dit mag blijven tot 31 december. Keep on dreaming 🙂 4km zwemmen in nog eens een rustige Wezenberg. 147km fietsen met afwisselend een uur op de 39 en een uur op de 50, zonder hoge snelheid te halen. Gewoon de beenspieren onder spanning zetten. Fietstraining direkt gevolgd door een looptraining van 11km in 43 minuten. Geen problemen te melden buiten dan dat ik grote dorst heb vandaag. Iedereen waarschijnlijk
 3 Mei  De warmste dag van het jaar voorlopig. Niet zo bijzonder want daar moet er niet veel stijgen na de voorbije maanden 🙂 5 km zwemmen en 26 km lopen stonden er op het programma. Wat ik altijd raar vind, de duurloop op woensdag nadat ik s'morgens heb gezwommen gaat altijd mooiezaam. Tot vorige week dan liep ik 25km op woensdag en dat ging heel vlotjes, en vandaag zelfs super. 26km in 1u49 zonder daarvoor een inspanning te moeten doen. Ik weet altijd als de duurloop op woensdag als vanzelf gaat de topform er is. Al zal het weer van vandaag er ook wel mee te maken hebben. Ik heb altijd de warmte en energie van de zon nodig om de laatste procentjes er bij te doen.
 2 Mei  Wat het weer betreft was het verschil vandaag al redelijk groot. Gisteren leek het wel een grauwe november dag en vandaag een mooie lentedag. 3,6km zwemmen dat heel vlotjes ging en in de namiddag 162km fietsen langst de Durme, Schelde en Dender. Normaal ging ik maar 120km fietsen maar het ging goed en ben dan maar een stuk verder gereden. Tevreden en recuperatie is heel goed. Morgen lange duurloop.
 1 Mei  1 mei de dag van de arbeid en feestdag, maar werkendag voor de triathleten. Vandaag Belgische beker Team Triathlon Wachtebeke. Voor mij was het 5 jaar geleden dat ik nog eens was gestart. Dat was toen nog in Overijse. Op papier hadden we een sterk team. Philippe Malcolm heel goed triathleet en al enkele 1/4 triathlon's gewonnen, Sepp Meier lid van de topsportschool zwemmen en volgend jaar zeker te goed om in atriac 2 te starten, Gerry Druyts 15 jaar en onklopbaar in de jeugdreeksen, Sam Ratajczak misschien dit jaar wel top-100 in Kona, Eric Van Rompaey ervaren triathleet en Johan Van Hollebeke die meer kan dan hij eigenlijk wil geloven. Nat en koud vandaag, niet mijn favoriet weer. Sepp Meier zwom de 750 m op kop en kon probleemloos volgen. Tijdens het begin van het fietsen even paniek bij mij. Ik had problemen met de klikpedalen en werd al direkt ter plaatse gelaten. Bitter koud op de fiets, voor mij toch en niemand risico's genomen in de bochten. Op het einde van het fietsen kreeg ik van de koude mijn fietsschoenen niet meer uit 🙂 Sepp Meier liep een heel snelle eerste kilometer en bracht Johan direkt in de problemen. We lipen redelijk snel en ook Sam moest even later lossen. Het tempo werd nog opgedreven en Gerry kreeg het in de 2de ronde even moeilijk maar kon zich toch vastbijten en zo eindigde we 8ste. Daar ben ik heel tevreden mee. Nu nog een week in het mooie weer doortrainen en de afbouw naar Lanza kan beginnen.
 30 April  Op het gebied van trainingen zit de maand april er op. Juist een duurloop gedaan van 36km in 2u36. De maand april was een maand waar alles meezat op de trainingen. Op het einde van maart had ik een schema opgemaakt voor heel de maand april. Leek wel iets te veel van het goede, maar nu de maand voorbij is, heb ik bijna tot op de kilometer dat schema kunnen volgen. En ik heb mij niet echt naar het einde van de maand moeten slepen. Ok ik ben nu ook niet iemand die elke fietstraining 35km gemiddeld moet rijden of onder de 4 minuten per km moet lopen, want dat zou ik niet zoveeel volume aankunnen. Ik train altijd op het gevoel, voel ik mij goed gaat het sneller, en voel ik mij minder dan gaat het trager. Sinds ik in '98 met triathlon terug begon heb ik een klein spierscheurtje gehad en een menuscusoperatie. Ik was telkens 10 dagen buiten strijd. Dus ik denk dat het vooral aan mijn tempo van de trainingen ligt dat ik zelden een blessure heb. Er zullen er nu wel de wenkbrauwen fronsen en zeggen, en je rugoperaties dan. Ja dat zijn ongevallen geweest door aanrijdingen met de fiets alsook mijn andere kleine ongevallen. Dat noem ik niet blessure gevoelig. Nee dat is afwel dom van een autochauffeur of dom van mij.
 29 April  Als ik vandaag binnen 3 weken nu(15:30) halfweg de marathon ben, ben ik super bezig. Voor ik helemaal wegdroom, een ongeluk ligt toch op een heel kleine plaats. Vandaag nog maar eens ondervonden. Tot 5 keer toe heb ik een serieus uitwijkingmaneuver moeten doen of ik lag nu ergens op spoed waarschijnlijk. De laatste keer snap ik nog altijd niet dat ik  die auto heb kunnen ontwijken. Bijscholing zou niet mis zijn voor vele autochauffeurs. Anyway, vandaag een tochtje Sint Niklaas-Brakel-Sint Niklaas gereden met beklimmingen van Onkerzele berg, Parikeberg, Ten Bosse, Parikeberg, Muur van Geraardsbergen, Voskensstraat en Bosberg. Terug thuis had ik 208km op de teller in iets meer dan 7 uur. Met de strakke wind is dat deftig gereden. En toen ik thuis kwam had mijn lief vrouwtje mijn Kuota al bij de fietsenmaker gaan halen. Het trapstel past er perfect op. Ik zal eens een foto posten hier op het forum.
 27 April  Vandaag mijn fiets bij de fietsenmaker gedaan. Er komt op mijn Kuota kalibur een trapstel van carbon. De FSA k-forse met keramische lagers. Voor de rest komt er voor Lanzarote en Nice ook een gewoon koersstuur op. Ja ik weet het, een gewoon koersstuur verkracht heel die fiets, maar ik verkies comfort boven aerodinamica. Resultaat en comfort staat bij mij hoger dan het uitzicht.
 26 April  Woensdag is tijdens de voorbereiding van een Ironman een zwem en loopdag. Vandaag was dat 4km zwemmen en 25km lopen. Ik weet niet hoe het komt maar ik heb het altijd lastig met deze combinatie. Alhoewel het vandaag en de vorige woensdag wel goed ging, verloopt deze looptraining nooit met een geweldig goed gevoel. Vandaag 3 weken zit ik nu al op Lanzarote. Kijk er echt al naar uit.
 24 April  Vandaag ben ik aan de laatste 2 zware weken begonnen. Ben alweer heel goed hersteld van het voorbije weekend. Ga nu ook niet bluffen dat ik helemaal niets voel. Nee, na deze week heb ik een mega volume maand achter de rug en natuurlijk begin ik dat te voelen. Als s'morgens om 5:30 de wekker afloopt begint het allemaal wat strammer aan te voelen. Het eerste uurtje op de fiets draaid ook niet vlotjes. Met het zwemmen is dat ook zo. Regelmatig spring ik in het water en dan voel ik amai moet ik 4km zwemmen vandaag. Maar eens de opwarming voorbij klief ik weer door he water. Niet op z'n Ian Thorpe's, nee op zijn Ironpete's 🙂
 23 April  Zondag is al jaren de dag van de lange duurloop. Vandaag stond de langste duurloop van het jaar op het programma, 34 km. Ging heel goed en betrapte mij er regelmpatig op dat ik te snel liep voor zo'n lange duurloop. Altijd een teken bij mij dat de topconditie er bijna is.
 22 April  Vandaag een lange duurtraining met de fiets gedaan. 209 km stonden er op de teller toen ik thuis was. 98 met mijn club atriac, de rest solo. Mijn achternaam genoot Ben Van Mol vloog er stevig in en zo werd het nog eens een ouderwetse atriac training, lees: knallen!! Ik had zeker geen slechte benen maar toen ik na 2 uur fietsen op de clubafspraak kwam had ik gevoel niet goed op de fiets te zitten en ik had verzuring in de benen. Het voelde precies of mijn zadel stond te laag. Ben zo toch blijven rijden. Ik had deze week het lunineuze idee om en mijn wedstrijdfiets en trainingsfiets bij de fietsenmaker binnen te doen. Ik moest dus met de fietsdie op de rollen stond gaan trainen. In de namiddag was mijn vrouw mijn trainingsfiets gaan halen en toen ik thuis kwam heb ik de zadelhoogte maar eens vergeleken. Lap, de fiets waar ik vandaag mee reed daar stond het zadel bijna 3 cm lager dan bij mijn trainings en wedstrijdfiets. Goe bezig Molie.

Voorbeschouwing

Op 20 mei is het weer zover, dan sta ik aan de start van mijn 11de Ironman. Ik heb als eerste Ironman van het jaar net zoals vorig jaar weer voor Lanzarote gekozen. Het is zoals de Amerikanen wel eens zeggen, ik heb op Lanzarote unfinished business. Het is geen grootspraak dat ik zeg dat ik wel een stuk beter kan dan vorig jaar. De voorbereiding loopt stilaan op zijn laatste weken. Aan de voorbereiding zal een eventueel falen zeker niet liggen. Ik heb tot nog toe zowat de perfecte voorbereiding gehad. Nochtans ben ik zeker niet iemand die zijn voordeel haalt uit het weer van de voorbije winter. Maar ik dacht altijd, doorbijten Peter volgende week zal het wel zachter worden. Met goede voorbereiding bedoel ik ook de zaken die al eens worden vergeten, bij mij en bij andere atleten. Zo heb ik sinds februari de chips en chocolade afgezworen, een vooral chocolade laten was een zware opgave. Ik eet zowat het gezondste ooit. Nog een belangrijke feit is dat ik sinds einde februari geen enkele keer nog na 22 uur ben gaan slapen. De laatavond bezoekjes aan fora en zappen op tv behoort ook tot het verleden. En dat voel ik serieus op het gebied van recuperatie. Ook qua gewicht mag ik niet klagen. Niet dat ik ermee bezig ben, maar ik flirt de laatste dagen met de 67kg. Als ik mijn vrouw mag of moet geloven sta ik scherper dan ooit, ze voelt het vooral zegt ze J . De voorbereiding is natuurlijk nog niet gedaan, er staan de komende dagen en weken nog enkele lange en pittige trainingen op het programma. Ik hou jullie verder op de hoogte.