Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Racemonsters of gewoon monsterlijk?
Gear

Racemonsters of gewoon monsterlijk?

Het lijkt er op alsof het ook een hete nazomer gaat worden voor de liefhebbers van innovatieve triatlonfietsen. Wij hebben nu al twee afspraken staan om in de week voor de Ironman in Kona naar nieuw materiaal te komen kijken. En deze week werden er twee redelijk opvallende triatlonfietsen aan het grote publiek voorgesteld. Oordeel zelf of je het een racemonster vindt, dan wel een monsterlijke creatie. De Omni lijkt sterk op de Lotus 108 van 1991, de Diamondback heeft dan weer ideeën opgedaan vanuit de MotoGP.

Monocoque frame bij de Omni

tririg-omni

Laten we beginnen met de TriRig Omni.

Een monocoque frame is niet nieuw. Dimond sprong vorig jaar in Hawaii al erg in het oog met Maik Twelsiek op de beam bike. Lotus had in 1991 al het idee opgepikt en maakte in totaal 15 exemplaren van de 108, de toen al in het oog springende fiets waarmee Chris Boardman olympisch kampioen werd. Of Tririg effectief de mosterd haalde bij Dimond en Lotus, zullen we wel nooit weten. De Amerikanen gingen op zoek naar een aerodynamische oplossing om de wind zoveel mogelijk van de atleet weg te houden en de wind over de fiets naar het achterwiel te brengen. Vandaar dus het glooiende monocoque frame, met vlak voor de zadelpen een apart feature: de storage box:

tririg-omni-storage

Wie goed kijkt, ziet ook geen snelspanners op de wielassen. Op het frame is er ook geen plaats voor bevestigingen voor een drinkbushouder. De in eigen huis ontworpen oplossing voor de drinkbus achter het zadel ziet er alvast solide uit. Ook innovatief is het feit dat de voorvork flexibel in lengte af te stellen is, zonder dat je daarvoor de ijzerzaag moet bovenhalen. Het systeem biedt maar liefst 5 standen zodat je de voorvork 4 cm hoger of lager kan krijgen. Wat ons wel tegenvalt, is dat zo’n innovatieve fiets het moet doen met slechts een Sram Force groep, en met een Sram Rival derailleur. Het frameset moet 4.990 dollar kosten, de volledig afgemonteerde fiets zo’n 7.990 dollar.

Diamondback: doorbraak of afbraak

De Omni mag dan nog op een tijdritfiets van 1991 lijken, de gloednieuwe Diamondback Andean heeft dan weer meer weg van een MotoGP machine. Diamondback huldigde het principe van de motor-racerij door hun nieuwe model op te bouwen vanuit de wielbasis. Door de ruimte tussen de wielen volledig op te vullen, zou er een groot aerodynamisch voordeel ontstaan. Eén ding is zeker: als je wil opvallen in de wisselzone én op het fietsparcours, dan is dit je ultieme wapen. Je kan de Diamondback volledig naar eigen wens en in je favoriete kleur samenstellen, voor prijzen tussen 4.780 en 8.070 dollar. De Hed-wielen, waarmee Diamondback een stevig partnership is aangegaan, kies je dan natuurlijk ook in bijpassende kleuren.

Ook hier geen snelspanners, wel schijfremmen voor- en achteraan. Verder heeft Diamondback met de Andean vooral rekening gehouden met de behoeften van veel triatleten. De Andean is meer dan een vervoermiddel, je kan er ook zowat je hele hebben en houden in kwijt:

diamondback-storage

Hot or not?

Als de discussie over schijfremmen in triatlon een paar weken geleden ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat we op het gebied van fietsen graag blijven vasthouden aan traditie. Deze twee modellen breken met die traditie, maar of het een hit gaat worden, vragen we ons nog af. Eén ding pleit al voor de Omni en de Andean: ze zien er duurder uit dan ze zijn. Als we een persoonlijke voorkeur mogen geven, dan kiezen we eerder voor de Diamondback Andean. Die ziet er bruter en cooler uit en zeg nu zelf, een fietsmerk die op het frame kiest voor een “trash” compartiment, dat is toch fantastisch!

Maar we horen het natuurlijk graag van jullie zelf. Laat maar weten via onze facebookpagina of hier in de comments of je de twee hot or not vindt… Wij zijn vooral benieuwd of dit de voorbode is van een nieuwe generatie triatlonfietsen. Cervelo houdt ons al een tijdje wachtende voor de opvolger van de P5 en we zijn benieuwd of BMC verder gaat met de Impec concept bike van 2014 richting triatlon. Cannondale en Specialized hebben de laatste twee jaar ook weinig vernieuwingen gebracht. Het zou ons dan ook niet verbazen als begin oktober nog een paar openbaringen volgen. Of die er gaan uitzien zoals de TriRig Omni of de Diamondback Andean is nog maar zeer de vraag…