Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Vlaggenschip 2.0 – Polar Vantage V
Gear

Vlaggenschip 2.0 – Polar Vantage V

Met de Vantage reeks gaat Polar mee in de trend van sporthorloges die ook gedragen kunnen worden op meer geklede evenementen. Het ronde scherm, zoals we dat eerder bij de concurrentie zagen verschijnen, en de mogelijkheid om analoge wijzers toe te voegen zorgt voor een sober en stijlvolle buitenkant en een coach of trainingsmakker aan de binnenkant.

Horloge

Buiten het aanpassen van het stand-by scherm kan het horloge niet geïndividualiseerd worden. Zijn analoge lay-out zorgt voor een stijlvolle look waar datum en tijd wordt weergegeven. De stand-by modus heeft vier preset schermen die bediend kunnen worden via de druktoetsen of met de touchscreen. Een vijfde scherm is in de maak (momenteel beperkt de inhoud van dit scherm zich tot ‘Geen Meldingen’), waarna het horloge zal kunnen dienen als smartwatch.

IMG_20181212_192614

  • De analoge klok; spreekt voor zich… datum en tijd.
  • De activity tracker; geeft een overzicht van je dagelijkse activiteit (in %) weer. Een druk op de rode knop geeft je meer gedetailleerde informatie, in casu het aantal stappen en de aantal kcal die deze dag verbruikt zijn.
  • De load balancer; geeft een overzicht van je actuele trainingsbelasting. Een druk op de rode knop geeft je meer gedetailleerde informatie, in casu je belasting en tolerantie gevolgd door trainingsadvies. Belangrijk om hierbij op te merken is dat deze informatie rechtstreeks van Polar Flow wordt binnengetrokken. Activiteiten die niet met een Polar toestel zijn opgenomen (bijvoorbeeld Zwift die rechtstreeks naar een trainingsapp zoals TrainingPeaks wegschrijft) worden niet in rekening gebracht. Afhankelijk van de hoeveelheid en intensiteit van deze trainingen zal de load balancer een vertekend beeld geven.
  • De hartslag; door de optische hartslagmeting (OHR) kan je ten allen tijden je hartslag monitoren. Een druk op de rode knop geeft je meer gedetailleerde informatie, in casu je maximale en minimale hartslag van de dag en je rustpols, op voorwaarde dat je het horloge gedragen hebt tijdens je slaap.
  • Het activiteiten logboek; met als standaardbeeld je laatst opgenomen sessie. Een druk op de rode knop geeft je meer gedetailleerde informatie, in casu een overzicht van alle opgenomen activiteiten en daarbij ook de mobiele analyse.

Zoals eerder vermeld is het horloge in zijn ‘horlogestand’ voorzien van touchscreen, maar ook van een bewegingssensor. Het stand-by scherm is sober, maar wanneer de pols bewogen wordt in een ik-ga-naar-m’n-horloge-kijken-beweging wordt de achtergrond verlicht, komen de minutenstreepjes tevoorschijn alsook de secondewijzer. Basisfuncties zoals een stopwatch en countdown-timer zijn sinds de laatste update eveneens beschikbaar geworden.

Sporthorloge

Naast een stijlvolle verschijning aan de pols is het horloge ook een volwaardige trainingspartner zowel voor, tijdens als na de sessies. Zonder touchscreen weliswaar, deze is geblokkeerd in de workout modus.

Voor de sessie geeft het horloge advies om een tandje bij te steken, door te gaan op hetzelfde elan of even op de rem te springen. Via het Polar Flow platform kunnen ook gestructureerde workouts in het horloge geladen worden.

Tijdens de sessie heb je de standaard velden die je kan personaliseren aan de hand van Polar Flow. Een aantal nieuwigheden hierbij zijn de OHR en het loopvermogen aan de pols, hierover zullen we verder nog even in detail gaan.

Na de sessie krijg je in een eerste tijd een samenvatting van wat je gepresteerd hebt. Vervolgens worden deze gegevens geanalyseerd door de load balancer om op deze manier een correcte weergave te krijgen van je belastings- en herstelstatus. Hoe meer gegevens het toestel hiervoor heeft, hoe nauwkeuriger het wordt. Een aantal weken trainen (met Polar units!) en op regelmatige basis uitvoeren van de orthostatische test gaan de nauwkeurigheid positief beïnvloeden.

IMG_20181212_192826

Nieuwigheden

Zoals eerder vermeld komt het nieuwe vlaggenschip met enkele nieuwigheden, de meesten hebben wij getest en over de meesten van de meesten hebben we een mening. Een bloemlezing.

Hierboven hadden we het reeds over de OHR-capaciteit van het horloge, dit zowel tijdens training als tijdens het dagelijkse leven. In plaats van de standaard 4 LED’s gooit Polar maar liefst 9 lampen tegen je pols, verschillen in het kleurenspectrum zorgen voor verschillende penetratiediepte. Dit alles zou leiden tot een grotere nauwkeurigheid in vergelijking met andere OHR-hartslagsensoren. Zou… want er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden: zo luistert de draagplaats en de spanning van het bandje nogal nauw en zouden de LEDs niet performant zijn wanner er zich tattoos op de pols bevinden. Ikzelf ben teruggegaan naar een hartslagband, de dag dat ik 4’/km kan lopen met een hartslag van 105 solliciteer ik voor een profcontract, voorlopig is dit niet aan de orde. Misschien dat mijn overdreven lichaamsbeharing ook een storende factor is. Tijdens het zwemmen daarentegen lijkt het horloge geen problemen te hebben.

IMG_20181212_192938

Loopvermogen van de pols is nog zo’n nieuwigheid. Vermogensmeters voor lopers waren al even op de markt, denk maar aan de Stryd, maar Polar is pionier in het ‘meten’ van vermogen van aan de pols. Belangrijk is de nuance ‘meten’, want in plaats van zuiver vermogen zoals we het kennen uit de fysica, gaat Polar een algoritme loslaten in functie van je gewicht, je snelheid en de hellingshoek. Hoewel deze berekening van vermogen uiteindelijk wel correct zou kunnen zijn, heeft dit één grote beperking: testgedrag. Doordat het toestel nood heeft aan GPS-signaal om vermogen te kunnen berekenen is het onmogelijk om tijdens een inspanningstest in een labo vermogenszones te bepalen zoals het gebeurt voor hartslagzones. Op een veldtest is dit wel mogelijk, maar dit is minder repliceerbaar. Trainingen in zones hebben dan weer betrekking tot de Training Load Pro en de Recovery Pro, dus verkeerde zones gaan dan weer een verkeerd beeld geven, enzovoort enzoverder.

Knipsel

De zones die Polar standaard voorstelt liggen ook niet in lijn met de HR zones, het is dus een beetje appelen met peren vergelijken en buiten het gebruik van het vermogen in het kader van de Muscle Load (waarover later meer) ontgaat de meerwaarde mij een beetje.

Ikzelf heb mijn zones proefondervindelijk afgelijnd met mijn hartslagzones die uit testen gekomen zijn, met redelijk succes. Wat mij betreft is de meerwaarde van op deze manier te werken dat je snel kan zien dat het tijd is om een nieuwe inspanningstest te boeken (bijvoorbeeld als een loopje in HR Zone 2 bijna volledig in Power Zone 3 komt te liggen).

De laatste grote nieuwigheid is de Training Load Pro en de Recovery Pro. Kort door de bocht is dit je draagbare coach die, op basis van stress geïnduceerd door de trainingen, advies zal geven over het al dan niet een tand hoger te schakelen. Training Load Pro is een combinatie van Cardio Load, meetbaar tijdens de cardiovasculaire inspanning, en Perceived Load, hoe je zelf de inspanning ervaren hebt. Muscle Load Pro geeft dan weer een waarde aan de stress die je op je gestel gezet hebt, dit is volledig gebaseerd op vermogen en, zoals eerder al gezegd, dus afhankelijk van het correct bepalen van deze zones.

Picture1

Ook Recovery Pro kan in dit kader geplaatst worden. Recovery Pro combineert je gemeten en subjectieve recovery data (van de orthostatische testen, herinner je je?) met de Cardio Load om zo een beeld te scheppen over je theoretische herstelstatus. Recovery Pro houdt eveneens rekening met slaapduur en –kwaliteit.

Onze mening, zonder zout

Allemaal heel mooie woorden, maar het enige wat ertoe doet is hoe de gebruiker het toestel ervaart. En hier kunnen we niet kort door de bocht gaan. De belofte die het toestel doet is groot en als het ooit allemaal gaat werken, lijkt de Vantage V ons zeker de moeite waard. Het toestel heeft de eerste twee maand van zijn bestaan te kampen gehad met flink wat kinderziektes. Kinderziektes die na grondige bèta-testing eerlijk gezegd nooit het daglicht gezien zouden mogen hebben, maar beetje bij beetje voegt Polar de daad bij het woord.

Een paar van deze kinderziektes behoorden tot de meest fundamentele functies van een sporthorloge. De afstandsmeting tijdens het zwemmen begint soms eenvoudig weg niet te tellen. Wanneer de sessie dan opgeladen wordt naar Polar Flow komt plots wel de juiste afstand terecht. Een softwareprobleem dus… Een gelijkaardig probleem tijdens het lopen: soms (er zijn theorieën wanneer) weigert de afstand te werken. Het tempo en de cadans wordt correct weergegeven, maar de afstand wordt pas na 3 à 4km wakker. Op woensdag 12/12/2018 werd een update de wereld in gestuurd die, voor zover we tot nu toe hebben kunnen zien, deze euvels uit de wereld geholpen heeft.

Het jammerlijke feit van deze kinderziektes is dat het kwaad op online fora reeds geschied is. Negatieve stemmen dreigen een stempel te drukken op iets wat in onze ogen kan uitgroeien tot een toptoestel, maar wat helaas met iets te veel haast gelanceerd is.

Andere functies die nog te verwachten zijn na updates zijn onderandere Inactivity Alert, Route import (en bijhorende navigatie), Strava Live segments, Fitness Test, Back to Start enR-R Recording Test.