Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
WK 70.3 Ironman in Nice met gewone koersfiets of met de aero triatlonfiets?
Nieuws

WK 70.3 Ironman in Nice met gewone koersfiets of met de aero triatlonfiets?

De 115 Belgische triatleten die op 7 en 8 september 2019 deelnemen aan het wereldkampioenschap 70.3 Ironman in Nice zullen allicht het parcours al een of meerdere keren bekeken hebben. Op 90 km fietsen moeten er zo’n 1.200 hoogtemeters overwonnen worden. En dus rijst de vraag wat het verstandigste is: fietsen met de gewone, lichtere race bike of toch kiezen voor de aerodynamische houding op de tijdritfiets. De Duitse age group triatleet Adrian Weiersmuller testte het samen met zijn coach Roy Hinnen uit en het verschil is beperkt…

Weiersmuller deed het parcours in Nice twee dagen na elkaar, eerst met de gewone koersfiets en een gewone trisuit, met normale fietshelm. Hij verloor na negentig km fietsen zo’n vijf kilogram lichaamsgewicht in temperaturen rond 27-28 graden. Hij deed er 2u58’58 over aan 232 Watt gemiddeld.

Minieme verschillen

De dag nadien nam hij de tijdritfiets, een aangepast ‘koelende’ aerodynamische trisuit en een tijdrithelm. De Canyon triatlonfiets woog ongeveer anderhalve kilo zwaarder dan de Scott Foil race bike. Uiteindelijk bleef het verschil beperkt, zeker gezien Weiersmuller ondertussen wat parcourskennis had opgedaan. Door het beperkte verschil raadt zijn trainer Roy Hinnen alleszins de normale koersfiets met aerobars aan.

Best geen slicks, en verken het parcours

Maar nog belangrijker was de feedback over de staat van de wegen rond Nice. Het 90 km lange fietsparcours is niet al te beste conditie, met veel putten en bulten… Ook lag er veel vuil en glas op de weg. De twee raadden dan ook af om met slicks te racen en beter te kiezen voor wat meer rigide banden. En dat je best het parcours een aantal keer verkent om de ideale lijnen te vinden. Het is na een redelijk vlakke sectie, eerst heel steil om dan constant op en af te gaan, met heel veel technische bochten. Onze Belgische triatleten zijn bij deze gewaarschuwd.