Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News
By using our website, you agree to the use of our cookies.
Ventum NS1, alle kwaliteiten van een racefiets in één frame
Extra

Ventum NS1, alle kwaliteiten van een racefiets in één frame

Ventum Racing , het Amerikaanse merk wordt sinds jaar en dag aan triathlon verbonden en dat is natuurlijk niet vreemd. De laatste edities van de Ironman Hawaii fungeert Ventum als vaste partner van het wereldkampioenschap en ook de triathlonfietsen hebben met de typische L-vorm hun eigen karakter. Maar met de NS1 trad Ventum uit zijn comfortzone en bracht een racefiets op de markt die heel wat in huis heeft… Dankzij À Bloc gingen wij er voorbije weken uitgebreid mee de baan op!

Alles in één

Voorlopig houdt Ventum Racing het nog bij één model en dus moest er zoveel mogelijk eigenschappen in een kader gegoten worden. Eerste punt was het gewicht zo laag mogelijk houden en daar zijn ze zeer aardig in geslaagd. In zijn lichtste set-up kan je het gewicht tot 6,8 kilogram krijgen waarmee de NS1 moeiteloos de concurrentie kan aangaan met klimmodellen van andere merken. Dit lichte gewicht dankt dit model aan de combi van carbon en graphene materialen waaruit de fiets is opgebouwd in combinatie met de ‘dikte’ van de buizen. Als je zowel de voor- als achtervork van de NS1 vergelijkt met andere modellen dan zie je een duidelijk verschil.

Maar toch zou je deze bike eerdere naast alle andere Aero fietsen zetten wanneer je enkel op het uiterlijk uitgaat. Alle kabels kan je netjes wegbergen in zowel het stuur als het kader en ook de vormgeving van het frame straalt een en al Aero uit. Op elk detail is gelet, zo is bijvoorbeeld de vijs om de zadelpen aan te spannen weggewerkt aan de onderkant van de bovenbuis zodat de ‘gladde’ vormgeving behouden blijft. De matzwarte cockpit maakt het geheel subliem af.

DISC is de enige optie

In tegenstelling tot de triathloncollectie biedt Ventum geen keuze aan tussen schijf- of velgremmen op hun racemodel. Wanneer je voor de NS1 kiest moet je dus rekening houden dat je meteen de overstap zal moeten maken naar schijfremmen moest je dat nog niet gedaan hebben. Een keuze die misschien spijtig is maar gezien de ontwikkeling van de fietsen de laatste jaren ook zeer logisch en doelbewust.

Gravel? Het kan!

Alsof Aero- en klimfiets nog niet genoeg was doet Ventum er nog een schepje bovenop. Het viel ons al op dat spatie bij zowel de voorvork als achterbrug breder was als normaal en dat is niet zomaar… Met deze NS1 moet je ook de grindwegen moeiteloos kunnen trotseren, hetzij met aangepast schoeisel. Niet vreemd als je weet dat Ventum een Amerikaans merk is en waar gravelbikes al veel langer hun intrede maakten op de fietsenmarkt. Maar ook hier koos Ventum Racing gewoon om deze optie (gravelbike) in hun NS1 te integreren.

De voorbije weken reden wij al met een 28mm band rond die moeiteloos in het kader paste. Over de wendbaarheid zijn we alvast uitermate tevreden want met de fiets kunnen we makkelijk korte bochten moeiteloos aansnijden. Toch zijn we benieuwd om nog meer ‘uitdagende’ parcours met deze NS1 te trotseren. Komende weken gaan we dan ook voor een offroad SWS-wielset waarbij we gaan uitzoeken tot hoe dik onze bandenkeuze kan gaan om met deze fiets de ‘oneffen’ wegen te verkennen. Onze bevindingen hiervan zullen we dan ook in een volgend artikel met jullie delen.

NS1 aankopen?

Sinds 2019 bevindt Ventum Racing zich nu ook in Europa en gelukkig voor ons is dat in België. Onze partner À Bloc koos ervoor om het Amerikaanse merk in huis te halen en beschikt in hun shop over een mooi gamma triathlonfietsen. Rotsvast ervan overtuigd dat deze NS1 ook een topmodel is haalde Tom het frame richting België om dit model aan ons allen live te kunnen showen. Ook wij zijn er van overtuigd dat de NS1 alles kwaliteiten heeft om te concurrentie met de meer bekende merken aan te gaan. Voor een volledig afgewerkte NS1 moet je wel wat dieper in de buidel tasten, de richtprijs voor basic afwerking gaat al snel richting de €5000 (incl importkosten) maar daarvoor haal je dan wel een ultralichte Aero- en gravelbike in huis!