Van Rysel, het fiets- en triatlonmerk van Decathlon, heeft deze week hun XCR TRI triatlonfiets officieel voorgesteld. Het is na ruim drie jaar doorontwikkeling een erg aerodynamische triatlonfiets geworden, die bovendien volledig op maat van triatleten gemaakt is en die wat ons betreft meteen de concurrentie aan kan gaan met in triatlon gevestigde waarden zoals Canyon en Cube, niet alleen qua design, maar ook wat prijszetting betreft. Wij kregen in Hawaii vlak voor het WK Ironman al een voorproefje van de XCR TRI en binnenkort lees je hier op 3athlon.be een uitgebreide review van de Van Rysel XCR TRI door onze man in Kona. Naast het Ultegra DI2 topmodel XCR TRI komt Van Rysel ook met de XCR TRI Rival AXS.
Onze man in Kona, Arno Meeusen, mocht de Van Rysel XCR Tri Ultegra DI2 testen op de Queen K en in Energy Lab en hij was uitermate tevreden van het stijve en slanke carbon frame, het aerodynamisch karakter van de fiets en de vele details in de afwerking. De Van Rysel XCR TRI ziet er niet alleen snel uit, met een snelheid van 47 km per uur op het vlakke stuk van de Queen K werd onze man in Kona meteen overtuigd van het potentieel van de XCR Tri Ultegra DI2.
De Van Rysel XCR TRI fiets werd uitgebreid getest in de windtunnel en dat leverde over een periode van ruim drie jaar 14 prototypes met heel wat aanpassingen op, onder andere aan het balhoofd en de cockpit. De Franse triatleet reed in het WK Ironman met een custom painted Van Rysel XCR TRI, maar helaas werd het niet zijn dagje in Kona.
Het carbon frame weegt een luttle 1.490 gram, de voorvork doet daar nauwelijks 490 gram bij. In volle wedstrijduitrusting, met de erg stijlvolle Swiss Side Hadron Ultimate 625 wielset, weegt de Van Rysel XCR TRI triatlonfiets 8,9 kg (in de medium uitvoering). Eén van de mooiste snufjes is de onderaan het frame geïntegreerde toolbox met repair kit. Naast het XCR TRI Ultegra DI2 topmodel komt Van Rysel ook met de XCR TRI Rival AXS. Die krijgt Fulcrum Wind 550 en 750 wielen, SRAM Rival en heeft geen toolbox aan boord. De Rival AXS weegt overigens 750 gram meer dan de Ultegra DI2 versie.
Scherpe marktprijzen
Wat moet dat allemaal kosten? De Van Rysel XCR Tri Ultegra DI2 krijgt met een prijskaartje van € 7.700,- een scherpe prijs waarmee het zich in de markt zet als stevige concurrent voor bijvoorbeeld Canyon en Cube. De XCR TRI Rival AXS kost 1.500 euro minder en die kan je dus voor € 6.200 krijgen, al lijkt het ons dat de meeste triatleten wel bereid zullen zijn om voor de Ultegra DI2 te gaan, met de Swiss Side wielen en vooral de geïntegreerde toolbox. Je kan de Van Rysel XCR Tri triatlonfietsen vanaf deze week online bestellen en vanaf begin 2025 thuis laten leveren of je kan hem ophalen in geselecteerde Decathlon winkels.
Je vindt meer informatie over de Van Rysel XCR Tri fietsen op de Van Rysel website en je kan de fietsen bestellen op de Decathlon website.
Volg 3athlon.be
Jogclub Podcast
FVDW
Jelle Geens en Marten Van Riel meteen samen op het podium in de T100
Video: Challenge Roth
- Vancouver definitief bevestigd als nieuwe locatie T100
- Lucy Charles-Barclay en Jelle Geens maken lijst gecontracteerde T100-atleten compleet
- 3athlon Praat Aflevering #260 – Live vanaf Velofollies met Bart Aernouts en Nicola Christiaens
- Magnus Ditlev laat T100 schieten, volle focus op WK Ironman
- Morgan Pearson start seizoen met bliksemsnelle halve marathon