Veel te weinig vrouwelijke slots en vooral heel veel mannen boven 50 die een kwalificatieslot kregen voor het WK Ironman in 2026, dat is kort samengevat het resultaat van een analyse van de eerste Ironman triatlons waarbij de nieuwe slot allocation procedure werd toegepast. Nadat bekend raakte dat het WK Ironman vanaf 2026 weer terugkeert naar Kona, Hawaii voor vrouwen én mannen, heeft Ironman zijn slot allocation proces aangepast met een zogenaamde Performance Pool zodat in principe alleen de beste triatleten zich kunnen kwalificeren voor het WK.

De slots gaan eerst naar de top-3 atleten per age group en rollen daarna door in de zogenaamde Performance Pool, met een algoritme dat op basis van gemiddeldes de juiste verdeling zou moeten geven. Maar dat blijkt nu niet het geval te zijn, met als sprekend voorbeeld de Ironman California waar 32 slots vanuit de Performance Pool naar de mannen ging, met een hoog percentage bij de age groups boven de 50, en slechts 1 slot ging naar een vrouw.

Het onderwerp beheerst de typische triatlon-fora en social media en werd ook door verschillende triatlon-media opgepikt. Ook Ironman is er blijkbaar mee bezig. Ironman laat weten dat ze van plan zijn om het Performance Pool systeem te herbekijken.

“We hebben de gegevens ook aan onze kant gemonitord en hoewel we nog maar een paar races achter de rug hebben, delen we absoluut dezelfde vroege zorgen,” laat Ironman weten. “We zijn van plan om dit ter discussie voor te leggen aan de commissie, want hoewel het huidige systeem iets beter presteert dan de proportionele toewijzing van startplaatsen, is het nog steeds niet wat we willen, gezien de prestaties van de Performance Pool. We willen de commissie de kans geven om het proces te beoordelen en advies te geven voordat we wijzigingen aanbrengen, hoewel we intern al gesprekken zijn begonnen. We zijn erg blij met de input van de commissieleden en zijn vastbesloten om dit goed aan te pakken,” aldus Ironman.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Check ook de uitgebreide analyse die Women In Tri UK maakten op hun website.