Na een radiostilte van twee maanden is de Canadese triatleet Lionel Sanders terug met een nieuwe update op Youtube, onder de opvallende naam “Wrangling up the troops one last time” of “De troepen nog één keer bijeenroepen”. In de afgelopen twee maanden werd hij voor de tweede keer papa, werd hij even ziek, maar dat weerhield hem niet om voluit te trainen voor het nieuwe seizoen. Of dit effectief zijn laatste seizoen wordt, daarop geeft The Colonel in de video geen antwoord, maar de titel doet vermoeden van wel. Lionel wordt op zondag 22 februari 38 jaar. Hij kijkt al enorm uit naar het nieuwe triatlonseizoen: “Het wordt een geweldig seizoen met de 20 meter draft regel, dat betekent dat je opnieuw moet fietsen,” aldus Sanders.

Voor Sanders begint het seizoen in ieder geval over ongeveer een maand, want in maart komt hij voor het eerst in actie tijdens Ironman 70.3 Dallas-Little Elm. Daarna keert Sanders terug in wat misschien wel zijn favoriete race – of in ieder geval zijn meest succesvolle wedstrijd – is, namelijk Ironman 70.3 Oceanside. Hij heeft daar zeven keer meegedaan, stond iedere keer op het podium en won maar liefst vier keer, waaronder de laatste twee edities. Na 70.3 Oceanside, op 28 maart, racet Sanders Ironman Texas, waar hij meteen dus ook zijn slot voor Kona hoopt veilig te stellen.

Of Sanders daadwerkelijk Kona kan winnen zal de tijd moeten uitwijzen; feit is wel dat hij twee keer eerder tweede werd bij het WK Ironman. In 2017 liet hij op Kona alleen Patrick Lange voor zich en in 2022 – toen het WK Ironman in St. George plaatsvond – werd hij opnieuw tweede en zag hij alleen Kristian Blummenfelt voor zich finishen. Vorig jaar miste Sanders het WK vanwege langdurig blessureleed.