Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Uncategorized

De effecten van stretching : deel 1

Vanaf vandaag staat er een nieuwe categorie op de site: medische artikels.
Hierin zullen artikels verschijnen die door artsen, kinesisten enz worden gescheven en de triathlon en duathlon sport vanuit een medische hoek belichten.

Wanneer we de effecten van stretching gaan bekijken moeten we ons twee vragen stellen :

  • helpt stretching tegen de preventie van blessures en DOMS (Delayed Onset Muscle soreness) of uitgestelde spierpijn
  • helpt stretching ter verbetering van het athletisch vermogen (musculair vermogen)

Proefpersonen ondergingen een stretchoefening van 300 à 600 sec voor en na een sportinspanning. Na 24, 48 en 72 uur werd een testoefening uitgevoerd om te zien of er spierpijn was. Dezelfde sportinspanning werd gedaan door een controlegroep ( zonder stretching). Na statistische analyse bleek dat er geen verschil was in effecten tussen de proefpersonen en de controlegroep.

 

Preventie van blessures:

1284 proefpersonen stretchten de onderste ledematen in totaal 160 of 240 seconden voor een activiteit, 1346 controlepersonen deden geen stretching voorafgaand dezelfde activiteit. In de twaalf weken onderzoek vielen in de proefpersonen 181 blessures, in de controlegroep 200.

Het verschil van 5% was niet significant om te stellen dat stretching helpt tegen de preventie van blessures.

Bron : Herbert et al, BMJ, vol. 325, 31 aug. 2002.

Moeten we hieruit nu besluiten dat stretchen zinloos is? Zeker niet. Maar stretching helpt niet in zake blessure preventie en spierpijn. In het volgende deel gaan we na of stretching helpt ter bevordering van de sportprestaties.

 

Jorn Nagels

PT, MT, Ac