Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Triatlon en Mexicaanse Griep
Nieuws

Triatlon en Mexicaanse Griep

h1n1.jpgHeel wat atleten liepen de voorbije weken een besmetting met het H1N1-virus (de Mexicaanse Griep) op. Dat leverde tal van vragen op. De Nederlandse Triathlon Bond ging daarom te rade bij een arts en stuurde aan alle atleten een nieuwsbrief. Die lijkt ons interessant genoeg om er hier een samenvatting van te publiceren.

De Mexicaanse griep wordt veroorzaakt door een virus dat verschilt van alle bekende menselijke griepvirussen. De naam werd afgeleid van het land waar de uitbraak begon. De oorspronkelijke naam "varkensgriep" is foutief en misleidend omdat tot op vandaag geen enkel varken (letterlijk dan) werd aangetroffen met het virus.

De besmetting gebeurt op dezelfde manier als bij de seizoensgriep: door hoesten, niezen, lichaamscontact of het aanraken van besmette oppervlaktes. De ziekte verloopt in de meeste gevallen mild en is vergelijkbaar met de seizoensgriep. Iemand die besmet geraakt is gemiddeld een week ziek.

 

10 aandachtspunten voor sporters met griepverschijnselen:

  1. Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt afgeraden te sporten in welke vorm dan ook. Het vroegere geloof dat een verkoudheid of griep "eruit gezweet kon worden" wordt afgeraden.
  2. Aangezien virusinfecties niet behandeld kunnen worden met antibiotica en er op dit moment nog geen vaccin beschikbaar is, zit er niets anders op dan goed uit te zieken. Daarbij kan als stelregel gebruikt worden dat, als de koortsperiode bijvoorbeeld 4 dagen bedroeg, vervolgens nog 4 dagen gewacht moet worden alvorens weer rustig te gaan sporten.
  3. Ook andere virussen dan het griepvirus kunnen koorts en spierpijn veroorzaken, bijvoorbeeld virussen die darminfecties met diarree veroorzaken. Ook hierbij geldt een absoluut sportverbod.
  4. Alleen bij een simpele neusverkoudheid mag gewoon door getraind worden. Hierbij zal in de regel geen echte koorts optreden en geen spierpijnachtige klachten. Als de klachten dus beperkt blijven tot een zere keel, hoesten en een loopneus, kan er gewoon doorgesport worden.
  5. Verder moet er bij een verkoudheid met alleen lokale verschijnselen in de eerste drie dagen alleen rustig en niet te intensief worden getraind.
  6. De beslissing om al of niet te gaan sporten neemt u altijd voordat u een koortsverlagend middel of pijnstiller hebt genomen zoals aspirine of paracetamol.
  7. Indien er alleen lokale klachten zijn mag tegen de hoofdpijn overigens wel een pijnstiller middel worden genomen en gesport worden.
  8. Indien de verkoudheid leidt tot een voorhoofdsholteontsteking, zal sporten extra hoofdpijnklachten veroorzaken en is dan ook niet aan te raden.
  9. Ook bij bronchitis zal inspanning leveren moeilijk worden, ook al omdat de functie van de longen dan gestoord is en de zuurstofaanvoer belemmerd wordt.
  10. Neem voldoende hygiëne maatregelen. Houd uw hand of zakdoek voor uw mond als u niest of hoest of hoest of nies in uw mouw. Was regelmatig uw handen met water en zeep; Raak zo min mogelijk uw mond, neus of ogen aan; Gebruik papieren zakdoeken of tissues bij hoesten, niezen of snuiten en gebruik ze eenmalig. Gooi ze daarna in de vuilnisbak; Drink tijdens het sporten uit een eigen meegebrachte drinkbidon.
Ten slotte geeft de NTB nog mee dat regelmatig sporten de weerstand verhoogt. Alleen tijdens en kort na intensieve inspanning is de weerstand tijdelijk verminderd. Op dat moment ben je vatbaarder voor infecties, zoals de griep.

Voor gezonde sporters is vaccinatie dan ook niet nodig. De voor- en nadelen moeten zorgvuldig tegen elkaar worden afgewogen. Vaccinatie wil niet zeggen dat je 100% zeker geen griep krijgt, er zijn vele vormen van het griep virus en deze zitten niet allemaal in het vaccin. Daarom is vaccinatie niet pertinent nodig als je gezond bent en niet tot een risicogroep behoort.