Toen we kennismaakten met het Slovaakse bedrijf MojidBands waren we verrast om achter dit bedrijf twee Belgen te vinden. MojidBands brengt vanuit Slovakije identiteits-armbandjes op de markt, gericht op atleten, kinderen en senioren. Dat we onder de ambassadeurs bij de atletensectie een topper als Richard Varga terug konden vinden, spreekt voor zich. Hij is hét uithangbord van het Slovaakse triatlon. In ons land is Timothy Van Houtem ambassadeur van Mojid. “We richten ons niet alleen op Slovakije, maar vooral ook op België, waar we bijvoorbeeld al met Child Focus samenwerken,” vertelt woordvoerder Olivier Smekens.
Zijn vrouw Nele Van Peteghem startte met MojidBands nadat ze Olivier volgde toen hij voor zijn job bij KBC in Slovakije aan de slag ging. “Het woord “Moj” betekent “mijn” in het Slovaaks,” legt Olivier uit. “Als (recreatief) atleet weet ik hoe belangrijk zo’n polsbandje met je identiteitsgegevens, alarmnummer, bloedgroep en eventuele allergieën kan zijn, zeker als je genoodzaakt bent om in het buitenland, vaak alleen, te gaan trainen. Maar ook in eigen land heb je niet altijd de mogelijkheid om in groep te trainen. Je rekent er niet op dat er een ongeluk gebeurt, maar als dat toch het geval is, kan een MojidBand je leven redden, door de juiste informatie en door snel bij de juiste contactpersoon terecht te komen. Vraag maar aan Timothy Van Houtem. Toen hij in Bourg d’Oisans zwaar ten val kwam en zijn sleutelbeen brak, werd meteen zijn pa gecontacteerd via het nummer op het polsbandje.”
MojidBands is sinds januari partner geworden van 3athlon.be. “We richten ons inderdaad op België omdat Nele en ik daar onze roots hebben, maar ook omdat het gebruik van ID-bandjes nog onvoldoende bekend is. Bij kinderen zien we het gebruik stijgen, zeker dankzij onze samenwerking met Child Focus. In Slovakije richten we ons tegenwoordig ook op senioren. In verzorgingstehuizen stijgt het gebruik van MojidBands bij ouderen die bijvoorbeeld leiden aan dementie, maar bij actieve senioren zien we ook een toenemende interesse. De wetenschap dat ze hun medische condities (hartaandoeningen, diabetes etc.) en een noodnummer dichtbij zich dragen, zorgt voor extra gemoedsrust.”
Verder in ontwikkeling
De armbandjes worden in Slovakije gemaakt. “Zo staan we garant voor een uitstekende kwaliteit,” verduidelijkt Olivier. “Het rubber bestaat uit zachte siliconen en de tag is gemaakt van roestvrij staal. De productiekosten liggen in Slovakije laag en de verzendkosten zijn ook verwaarloosbaar. Daarom bieden we voor België de beste prijs-kwaliteit oplossing voor iemand die op zoek is naar een ID-bandje. Naar de toekomst toe bekijken we nog de mogelijkheden om de MojidBands verder door te ontwikkelen. We wilden er eerst voor zorgen dat de basics helemaal juist zaten. We zijn wel al in overleg met nieuwe ambassadeurs in België, dus je gaat ons sowieso wat meer gaan tegenkomen in de duursporten,” aldus Olivier.
Het bestellen van MojidBands is eenvoudig. Ga naar de Mojid website en stel er je eigen wristband samen. Je kan je eigen kleuren kiezen (wij gaan binnenkort zeker de oranje een keer testen…) en vervolgens de (maximum 6) tekstregels invullen. Voor volwassenen kost een (one size fits all) MojidBand 20 €, voor kinderen zijn er 3 maten, telkens voor 15 €.
Volg 3athlon.be
Jogclub Podcast
FVDW
Jelle Geens en Marten Van Riel meteen samen op het podium in de T100
Video: Challenge Roth
- T100 kalender: tien races, drie keer Midden-Oosten, zes deelnames verplicht
- Servers Frysman niet berekend op ‘duizenden bezoekers’, inschrijving uitgesteld
- KNMI en TNO komen met hittekrachtindex: ‘Sporten in 23 graden kan ook zeer riskant zijn’
- [VIDEO] Challenge Almere-Amsterdam zet vrijwilligers in zonnetje met uitgebreide video
- 3athlon Praat Aflevering #251 – Vrouwen ijzersterk op Ultraman, Olympisch programma in gevaar