Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Volle wielen als investering
Foto: Nady D'Hondt
Extra

Volle wielen als investering

Het is een beetje een oeverloze discussie en geen eenduidig straatje waar we ons deze week aan gewaagd hebben in onze Poll Van De Week. De keuze tussen hoge velgen of een vol wiel hangt af van vele factoren en is daarenboven een keuze die gelinkt is aan een stevig kostenplaatje. Met het grootste deel van onze volgers die toch opteren voor hoge velgen is het misschien nuttig om de pro’s en contra’s even op een rijtje te zetten.

De grootste afschrikking voor een vol wiel komt op het vlak van gewicht en bestuurbaarheid. Beiden zijn echter relatief, gewicht is vooral van tel bij het optrekken en klimmen, maar op een tijdritparcours pur sang kan die 500g extra zelfs een voordeel opleveren, moment, weet je wel. Bestuurbaarheid wordt amper beïnvloed door wind op het achterwiel. Akkoord, je zal wel een zijwaartse kracht voelen, maar echt gevaarlijk is het vooral wanneer je je fiets niet onder controle hebt of een te hoog voorwiel steekt. Het blijft echter wel binnen de appreciatie van wedstrijdorganisaties om volle wielen te verbieden bij té winderige condities.

Wat aerodynamica betreft staat het buiten kijf dat een vol wiel meer gestroomlijnd is dan zijn gespaakte counterpart. Wel is het zo dat het voorwiel aerodynamisch een grotere impact heeft dan het achterwiel, gezien dit als eerste door de lucht zal snijden. Met de huidige regelgeving is het op baanwedstrijden verboden om volle voorwielen te steken. Meer zelfs, je zou ware doodsverachting moeten hebben om dit wel te doen, zeker in winderige omstandigheden, zie ook voorgaande opmerking over bestuurbaarheid.

Volle wielen hebben dus zeker een voordeel, maar wij zouden adviseren om als eerste investering een goed setje hoge velgen te kopen. Op deze manier kom je niet voor de verrassing te staan dat de wedstrijdorganisatie geen volle wielen toelaat. Het is dus een dubbele investering, maar volgens ons kan je meer snelheid per euro halen uit een investering in goede hoge wielen, een deftige aerohelm en een correcte bikefit.