Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News
By using our website, you agree to the use of our cookies.
Vijf manieren om als triatleet positief en gemotiveerd te blijven in deze gekke tijd
Extra

Vijf manieren om als triatleet positief en gemotiveerd te blijven in deze gekke tijd

Sporten is uiteraard heel erg gezond: niet alleen voor je fysieke gesteldheid, ook mentaal doet het wonderen. Toch hebben zelfs sportievelingen het soms moeilijk om positief te blijven en lekker te trainen in deze rare tijd. Zeker door het gebrek aan wedstrijden en een nog altijd enigszins onzekere toekomst, kan het soms moeilijk zijn om de motivatie te vinden en van sporten te genieten. Long Distance triatleet Jean Gillis deelt vijf tips met Trainingpeaks die je helpen om weer beter in je vel te zitten!

1. Volg een plan

Mocht je voorlopig geen wedstrijdplannen hebben, lijkt het misschien gek om een schema te volgen, maar het kan je veel helpen. Het geeft structuur en als je aan het einde van de week je schema netjes hebt gevolgd, geeft dat een voldaan gevoel. Alleen al weten wat je precies ‘moet’ doen, maakt het makkelijker om de deur uit te gaan en aan een training te beginnen. Het stapje ‘wat moet ik dan gaan doen’ sla je namelijk over doordat deze vraag al eerder is beantwoord door jezelf of een coach.

2. Eet gezond en drink veel

Het is nogal een cliché, maar het is nou eenmaal zo: als je gezond eet en jezelf goed hydrateert, voel je je beter. Een afgetraind en strak lichaam heeft nu wellicht minder de prioriteit, maar juist voor je geestelijke gezondheid is het fijn om toch vast te houden aan een gezonde levensstijl. En dan mag je soms best genieten van een ‘cheatday’ natuurlijk!

3. Blijf in het moment

Net als tijdens een triathlon, kun je in deze tijd maar beter niet te ver vooruit kijken. Het helpt toch niet en de vragen blijven onbeantwoord. In plaats van nadenken over wat er komt – je druk maken over het looponderdeel terwijl je net op de fiets zit – kun je je maar beter focussen op wat je nu doet. Grote kans dat als je wél vooruit denkt, je ergens eindigt tussen allerlei ‘worst case scenario’s’ in je hoofd. Zeker als je zo’n negatieve gedachtenspiraal aan voelt komen, kan het fijn zijn om te sporten of je gedachten op een andere manier te verzetten.

4. Steun anderen

Als we ons gedemotiveerd of zelfs een beetje depressief voelen, zijn we geneigd in onszelf te keren en alleen nog na te denken over onze eigen vervelende situatie. Net als in een wedstrijd kan het soms helpen om een ander die het zwaar heeft aan te moedigen. Als je iemand anders op een bepaalde manier helpt, haal je de focus even van jezelf af en daarbij voel je je ook nog eens voldaan. Het kan zo simpel zijn als het sturen van een bericht aan iemand die je een tijdje niet hebt gesproken.

5. Dankbaarheid

Tijdens een triathlon – zeker een Long Distance – ga je door een wirwar van emoties heen, schrijft Gillis. ,,Op mijn slechtste momenten, vind ik het helpen om naar een plek van dankbaarheid te gaan. Ik laat deze gevoelens de plaats innemen van de negatieve door te focussen op het feit dat ik een sterk, gezond lichaam heb, dat mij al deze kilometers heeft kunnen dragen.” Het kan ook dankbaarheid zijn voor het feit dat je de financiële middelen hebt, de steun van familie en vrienden en tijd om zoveel te trainen. Ook in deze coronatijd zijn er dingen om dankbaar voor te zijn en door je daarop te richten, voel je jezelf een stuk beter.