Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News
By using our website, you agree to the use of our cookies.
Ironman Maastricht kort fietsparcours in… door gebrek aan verkeersregelaars
In 2017 werd Karen Steurs 5de op de Ironman Maastricht (foto: 3athlon.be)
Nieuws

Ironman Maastricht kort fietsparcours in… door gebrek aan verkeersregelaars

Op minder dan twee maanden van de start van de Ironman Maastricht heeft de organisatie in Nederlands Limburg het fietsparcours moeten inkorten voor zowel de 70.3 Ironman als de volledige Ironman. De deelnemers van de halve triatlon moeten twee rondjes van 45 km fietsen. De triatleten op de volledige Ironman fietsen in augustus drie rondjes van 60 km. Dit keer geen dwarsliggende gemeentes of onvoorziene wegenwerken die tot een parcoursaanpassing leiden, maar wel een nijpend gebrek aan (betaalde) verkeersregelaars. “We hebben 260 verkeersregelaars nodig en die vinden we momenteel niet. Dus hebben we voor de Ironman gekozen voor drie keer de zuidlus, het meest triatlonwaardige parcours dat vlak langs de Belgische grens passeert,” laat organisator Rob Frambach weten.

“260 betaalde verkeersregelaars nodig”

Ironman Maastricht op 7 augustus 2022

Anders dan in België, waar seingevers als bijna vrijwilligers ingezet worden voor een kleine vergoeding en een lunchpakket (en waar het ook moeilijker en moeilijker wordt om die mensen te vinden), moeten In Nederland de wegen afgezet worden door erkende verkeersregelaars. Dat zijn beroepskrachten die een opleiding genoten hebben en wat de gemiddelde seingever bij ons verdient voor een hele dag, krijgen zij per uur betaald. Sinds de corona-crisis is er een stevig te kort aan verkeersregelaars.

“We hebben 260 verkeersregelaars nodig op ons normale fietsparcours,” vertelt organisator Rob Frambach. “Zoveel vinden we er in Limburg helaas niet meer en meer naar het noorden van het land hebben verkeersregelaars al de handen vol. We hebben nog geopteerd om Belgische seingevers in te huren, maar dat is voor de Nederlandse normen onvoldoende. Ook onze 600 vrijwilligers, die we overigens ook allemaal een vergoeding betalen, kunnen we helaas niet inzetten als verkeersregelaar. En dus restte er niks anders dan het inkorten van het parcours. Wij betreuren deze moeilijke maar noodzakelijke keuze, maar veiligheid en sportiviteit hebben onze hoogste prioriteit.”

“Zuidlus behouden, vlak tegen Belgische grens”

Het nieuwe fietsparcours van Ironman Maastricht, de zuidlus richting de Belgische grens aan de Voerstreek
Het nieuwe fietsparcours van Ironman Maastricht, de zuidlus richting de Belgische grens aan de Voerstreek

Ondanks alles blijft organisator Rob Frambach positief. “We hebben ervoor gekozen om de zuidlus van het fietsparcours te behouden. Dat is het meest triatlonwaardige parcours, met wat bredere wegen. En dat betekent dat we nog altijd vlak aan de Belgische grens passeren, leuk voor de Belgische triatleten en supporters,” aldus Rob, die dit weekend weer even de focus heeft op de 70.3 Ironman Westfriesland. De inschrijvingen voor Maastricht lopen overigens vlot met ruim 1.000 triatleten voor de volledige Ironman en bijna 2.000 triatleten op de 70.3 Ironman.