Subscribe Now
Trending News
By using our website, you agree to the use of our cookies.
Classified wielnaaf gaat in zee met grote wielmerken, maar triatleten nog niet overtuigd
De Classified Powershift wielnaaf maakt van 11 ineens 22 versnellingen (foto: Classified RR)
Extra

Classified wielnaaf gaat in zee met grote wielmerken, maar triatleten nog niet overtuigd

Deze week bereikte ons het nieuws dat Classified, de Belgische start-up die claimt een voorderailleur op fietsen overbodig te maken door de dubbele versnellingen van zijn Powershift-naaf, in zee gaat met een aantal grote merken die de electronisch aangedreven wielnaaf willen toepassen in hun wielen. Classifed kondigt een samenwerking aan met 7 wielmerken, met onder andere het ook in triatlon populaire DT Swiss, Enve en Fast Forward. Maar volgens fiets-specialist Tom Van De Keere van 3athlon.be partner A Bloc in Beernem vallen de triatleten voorlopig nog niet massaal voor de nieuwe technologie.

Classified is op korte tijd bekend geworden als de ‘front-derailleur-killer’. Met hun Powershift-Hub technologie beschikken renners voortaan over 22 in plaats van 11 versnellingen achteraan, zonder dat er een voorderailleur bij komt kijken. Naast de innovatieve wielnaaf zelf, kwam Classified in 2020 met drie eigen wielsets op de markt, maar nu kondigt het een verdere samenwerking aan met 7 grote merken, waardoor de Classified Powershift-hub voor nog meer renners beschikbaar wordt.

Vaak is de triatlonsport de eerste waar nieuwe innovaties in het fietsen getest worden, maar voorlopig blijft het succes van Classified beperkt onder de triatleten. Wij polsten even bij specialist Tom Van De Keer, topmonteur en eigenaar van A Bloc in Beernem. “Ik heb er nog maar eentje verkocht aan een triatleet en dat was specifiek voor zijn klimfiets. Ik zie wel wat voordelen, maar ik vrees dat er voor de meeste triatleten nog te veel nadelen zijn aan het systeem,” legt Tom uit.

“Hoge gewicht en extra shifter aan stuur”

“Het grote voordeel is de cleane look en dat er geen voorderailleur nodig is. Qua werking zelf, valt het Classified systeem goed mee. Het fietst echt wel aangenaam en je schakelt zeer snel. Het is een systeem wat zeker potentieel heeft. En het is goed voor de doorontwikkeling dat er meer merken op de kar springen,” vertelt Tom.

“Het grote nadeel is het gewicht van de groep en het feit dat je een extra shifter aan het stuur hebt. Bovendien zit je grotendeels vast aan hun velgen, of nu de merken waarmee ze samenwerken. Even snel van wiel wisselen gaat ook niet. Je kunt wel een tweede wiel kopen zonder binnenste en dan met een speciale sleutel de naaf los doen en het zo versteken. Ik denk dat voor triatlon ook het gebrek aan een vol wiel met dit systeem, tenzij ik iets gemist heb, mee zal spelen. En de prijs is ook nog een struikelblok. Maar in eerste montage, af fabriek of bij opbouw van een fiets, heeft het zeker bestaansrecht,” aldus Tom Van De Keere.