Subscribe Now
Trending News
By using our website, you agree to the use of our cookies.
Hed Jet 180: de oplossing om verbod op volle wielen in Ironman Hawaii te omzeilen?
Lionel Sanders met de Hed Jet 180 op de Queen K in Kailua Kona (foto: Talbot Cox)
Extra

Hed Jet 180: de oplossing om verbod op volle wielen in Ironman Hawaii te omzeilen?

Waar in de meeste non-drafting triatlons vaak voor een vol achterwiel wordt gekozen, is het gebruik van volle wielen verboden in het WK Ironman in Hawaii omdat de wind tussen Kona en Hawi te veel vrij spel heeft, maar Hed komt met een mogelijk game changer als oplossing: de Hed Jet 180, een bijna vol wiel. Onder andere Michael Weiss en Lionel Sanders zullen als eersten de Hed Jet 180 mogen proberen tijdens het WK Ironman. Met een hoogte van 18 cm benadert de Hed Jet 180 het dichtste een vol wiel.

Het bijna volle wiel van 180 hoog: de Hed Jet 180 (foto: HED RR)
Het bijna volle wiel van 180 hoog: de Hed Jet 180 (foto: HED RR)

De wind maakt het te gevaarlijk in Hawaii om voor een vol wiel te gaan, en dus heeft de organisatie al jaren geleden beslist dat volle wielen verboden zijn. Maar in de reglementen staat niets over de maximum hoogte van de clinchers van de triatlonwielen. En dus komt Hed met de Jet 180 met een knap alternatief. De eerste vraag die de triatloncommunity zich stelt, is of de Jet 180 in de toekomst ook als voorwiel gebruikt kan worden. Voorlopig is dat nog niet het geval. Hed brengt de Jet 180 exclusief als achterwiel uit, met een schijfrem en velgrem versie. Uitkijken of Weiss, Sanders en de andere triatleten die met Hed fietsen er voordeel gaan uithalen en hoe de Jet 180 zich gedraagt als er toch veel wind staat tussen Kona en Hawi.

https://www.instagram.com/p/CjEqS2VLaMa/

https://www.instagram.com/p/Ci8ALA-JFth/

https://www.instagram.com/p/Ci-pUKiJjOU/