Sinds vrijdagavond is de legendarische Barkley Marathons opnieuw van start gegaan, toen Lazarus Lake zijn traditionele sigaret opstak om 6 u. ’s ochtends plaatselijke tijd, uitgerekend op Valentijn. En op die eerste dag sneuvelden al heel wat atleten in wat wordt beschouwd als één van de zwaarste ultraruns ter wereld. Slechts 12 van de 40 gestarte lopers slaagden er in om op tijd terug te keren aan de iconische gele poort van Frozen Head State Park, onder hen de Belgische Severine Vandermeulen. Ultraloopster Severine Vandermeulen is dus één van de slechts 12 lopers die begonnen zijn aan de tweede van vijf routes doorheen het onherbergzame gebied in de Cumberland Mountains in Tennessee. Het is voor de eerste keer in de geschiedenis van de Barkley Marathons dat de race voor 1 maart van start gegaan is en er wordt nu al gesproken van de zwaarste editie ooit.

De Barkley Marathons is altijd in mysterie gehuld. Zo is het nooit helemaal duidelijk wie er precies allemaal meeloopt, al is het wel bekend ondertussen dat Séverine Vandermeulen één van de 10 vrouwen aan de start was. Zij zit bij de 12 lopers die aan de tweede loop begonnen zijn, maar via de updates van Keith Dunn op X kregen we al te horen dat er ook op Loop 2 al wat uitvallers zijn. De kans dat dit jaar iemand de finish haalt, wordt bijzonder klein geacht.