Een vol wiel staat niet alleen heel mooi, het heeft wel degelijk nut.
Windtunnel testen hebben aangetoond dat een vol achterwiel de beste aërodynamische resultaten geeft.
Bij een snelheid van 45km/h heb je al makkelijk 40Watt minder nodig dan bij een niet-aëro wiel.
Een 2e voordeel is het vliegwiel effect. Het gewicht van een vol wiel is relatief hoog t.o.v. een spaakwiel. Het zal dus iets meer energie kosten om het wiel in beweging te brengen, maar eens het in beweging is, bezit dat wiel een bepaalde hoeveelheid energie. Het blijft dus langer in beweging.
Pro:
* Goede aërodynamica
* Ideaal voor vlakke tot licht glooiende parcours, met vooral veel rechte stukken
Contra:
* Niet te gebruiken bij hevige wind (instabiliteit van het achterwiel)
* Niet interessant voor zware klim of zeer bochtige parcours
* Niet toegelaten in stayer wedstrijden
* De prijs
Om op dit laatste aspect in te pikken, zijn er tegenwoordig “CH Aero Wheel Covers” beschikbaar. Dit zijn een 2 platen die op een standaard wiek worden gemonteerd, en op die manier een vol wiel nabootsen. Voor amper een 60-tal dollar heb je de voordelen van een vol wiel.
Volg 3athlon.be
Jogclub Podcast
FVDW
Zorgt Taylor Knibb voor nieuwe triatlontrend of had ze koude handen in 70.3 Ironman Oceanside?
Video: Indoor Triatlon Lievin
- Canyon eert Annemiek van Vleuten met unieke Aeroad CFR
- Koen van Dijk en Aline Kootstra winnen Run Bike Run Hulsbeek
- Barbara de Koning naar prachtige negende plaats World Triathlon Cup Chengdu
- Nederlandse mannen niet van voren bij World Triathlon Cup Chengdu, Max Stapley wint
- Droom wordt werkelijkheid: Mitch Wismans wint AG Ironman Texas en pakt slot Kona