Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
2019, het jaar van de Aero – Bioracer Aero
Foto: Bioracer Motion
Extra

2019, het jaar van de Aero – Bioracer Aero

In november brachten we het eerste deel om van jezelf het komende seizoen een drietrapsraket te maken: Bioracer Motion. Tijd voor de follow-up, na het afwerken van de boosters is het tijd voor de volgende snelheidsinjectie, de aerodynamica. Bemerk dat de volgorde niet onbelangrijk is, als je zadelpositie minder dan optimaal is, is het weggesmeten geld om een aerofitting te ondergaan; vooral omdat je de positie moeilijk zal kunnen aanhouden of repliceren.

De laatste veldrit manches heeft Michel Wuyts het regelmatig om de oren gegooid: ‘die positie is gefinetuned in een windtunnel’. Plausibel, zeker voor prof-renners, maar bij mijn weten zijn er weinig liefhebbers die 600 euro per uur kunnen of willen spenderen aan een windtunnel, zelfs al valt daar de meeste winst te rapen.

Extract 'Effect of position on aerodynamics in cycling', Jarich Braeckvelt, Bioracer Motion
Extract ‘Effect of position on aerodynamics in cycling’, Jarich Braeckvelt, Bioracer Motion

Frontale oppervlakte

Gezien de enorme verbeteringsmarge die een vermindering van de frontale oppervlakte met zich meebrengt heeft het team achter Bioracer Motion een systeem uitgedacht waarmee ze de dure windtunnel virtueel kunnen verplaatsen naar fitting centers om daar een aerofit uit te voeren. Meer zelfs, de ‘windtunnel’ kan verplaatst worden naar de rollenbank van de atleet zodat deze thuis zijn ideale positie kan trainen met visuele feedback.

Saleta Castro test nieuwe gel uit in Flanders Bike Valley (foto: David Pintens)
Saleta Castro test nieuwe gel uit in Flanders Bike Valley (foto: David Pintens)

Dus als ik het goed begrijp kan een monster van 50 meter lang in mijn woonkamer of fittingstudio geduwd worden? Ja en nee. Het ja-verhaal bekijkt je eigen positie op de fiets en meer concreet je frontale oppervlakte, wat het grootste verschil maakt in aerodynamica. Het nee-verhaal zijn elementen die in 3D gemeten moeten worden, zoals de vorm van het frame en de velgen, het ideale type helm, visor of geen visor, … Laat ons focussen op wat wél kan.

De componenten die nodig zijn voor een fittingstudio en voor particulier gebruik zijn dezelfde: de Bioracer Aero software en off-the-shelf hardware elementen die je eventueel via hen kan bekomen zoals een webcam en eventueel een green-screen. Een green-screen is geen must, maar door het contrast met de meest courante fietskledij geeft dit het beste resultaat.

Adam Lambrechts als demo tijdens de Bioracer Master Fitting Days (foto: 3athlon.be/Tom Verelst)
Adam Lambrechts als demo tijdens de Bioracer Master Fitting Days (foto: 3athlon.be/Tom Verelst)

Fitten, herfitten en trainen

Tijdens de fittingfase wordt een referentiepose aangenomen, waarna de webcam en software je frontale oppervlakte meten en aflijnen op het scherm. In een tweede fase wordt er met deze positie gespeeld door het verplaatsten van de aerobars, de pads, een andere positie van het hoofd, … In real-time krijgen de atleet en de fitter feedback van de evolutie van het frontale oppervlakte, zowel visueel (de aflijning van de referentiepose blijft zichtbaar), als in getallen (zowel de oppervlaktewinst als vermogenswinst, berekend met een empirisch bepaalde luchtdichtheid en dragcoëfficient). De nieuwe positie wordt de referentiepose en het proces herhaalt zich tot de fysieke beperkingen van de atleet bereikt zijn.

Foto: Bioracer Motion
Foto: Bioracer Motion

Op dit moment weet de atleet dat zijn fiets zodanig gedimensioneerd is dat hij de mogelijkheid biedt om een ideale positie aan te nemen. Helaas bestaat er zoiets als muscle memory, waardoor dat de ideale positie herhaaldelijk getraind moet worden om gerepliceerd te kunnen worden. Om dit mogelijk te maken heeft het team achter Bioracer Aero de mogelijkheid geboden om de systeem als particulier in huis te halen. De referentiepose krijg je mee van het fittingcenter, het trainen moet je zelf doen. Tijdens een training op de rollen krijg je de aflijning van je ideale positie te zien. Alles wat je moet doen is deze positie zo goed mogelijk proberen aanhouden.

Foto: Bioracer Motion
Foto: Bioracer Motion

Op dit moment is de software nog stand-alone, dit wil zeggen dat de resultaten van de training niet gedeeld kunnen worden met andere trainingsoftwares zoals CoachBox of TrainingPeaks. Bioracer Aero werkt zelf met drie zones, groen voor het behouden van een ideale positie, oranje voor X% afwijking en rood voor Y(>Y)% afwijking. X en Y zijn te bepalen door de atleet of de trainer.

Way ahead voor Bioracer Aero

De software kan zelfs meer, zoals eerder vermeld zijn luchtdichtheid en dragcoëfficient empirisch bepaald. Stel dat je ambities hebt om een gooi te doen naar een werelduurrecord en wil trainen in de omstandigheden van een piste op ijle hoogtes in Japan, dan kan dat! Op dit moment kan de software de virtuele luchtdichtheid aanpassen aan de live omstandigheden van alles pistes waar een werelduurrecordpoging ondernomen is, op deze manier krijg je de meest realistische schatting van je vermogen op dat moment op die piste. In de toekomst gaan nog andere pistes en routes toegevoegd worden.

Nog niet genoeg van toekomstmuziek? Bioracer Aero werkt aan een integratie met TrainingPeaks. Zo kan je binnenkort niet enkel trainen op HR of vermogenszones, maar ook op de ‘positiezones’ zoals hierboven beschreven.

En nog een laatste noot toekomstmuziek. Er word gekeken naar een integratie binnen traininggames zoals Zwift of Kinomaps. Een combinatie van Bioracer Aero en deze traininggames gaan een meer realistische beleving van snelheid en vermogen als resultaat hebben.

De tweede trap van de raket is afgewopen, maar de moraal van het verhaal blijft dat de volgorde gerespecteerd dient te worden! Eerst Motion, dan Aero; anders is het resultaat suboptimaal. De laatste trap van de raket gaat over de details: Bioracer Speedwear.