Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Kan je te zenuwachtig zijn? Tim Don over triatlon en motivatie
Tim Don (foto: Polar)
Extra

Kan je te zenuwachtig zijn? Tim Don over triatlon en motivatie

Op de website van Polar Global hebben we een interview gevonden met Tim “The Don” Don. Een toelichting over motivatie en metrics, komende van de man die een zwaar 2018 achter de rug heeft. We wilden het jullie niet onthouden en hebben de vrijheid genomen het voor jullie te vertalen.

Pak een koffie, pak een thee. Zet je neer. Lees.

We hebben het allemaal meegemaakt. Of het nu overtraining is door opwinding (en misschien een beetje angst) in aanloop naar je eerste Ironman, of het veroorzaken van een overbelastingsblessure tijdens het trainen voor een PB, in triatlon is het een delicate evenwichtsoefening tussen té gemotiveerd en niet gemotiveerd genoeg zijn.

Voor alle sporten, en triatlon in het bijzonder, kan het een hele uitdaging zijn om het juiste evenwicht te vinden dat je toelaat om voorbereid, en klaar om te presteren, te verschijnen op Race Day. Het is herkenbaar om je af te vragen of je al dan niet voldoende aan het trainen bent, en of de trainingen die je verricht, leiden naar je gestelde doelstellingen.


Het is een constante evenwichtsoefening tussen prestatie, training en het leven zelf

Dezer dagen is het al te gemakkelijk om progressie te vergelijken op de verschillende social media en fitness-apps. Hoewel dit een basis kan zijn voor gezonde motivatie mag het niet uit het oog verloren worden dat elke atleet anders reageert op verschillende stimuli. Training load die efficiënt is voor atleet A zou wel eens te veel van het goede kunnen zijn voor atleet B.

Tim Don op weg naar Palani Road in Hawaii (foto: 3athlon.be/Hans Cleemput)

Tim Don, viervoudig ITU Wereldkampioen, drievoudig Olympiër en wereldrecordhouder voor de snelste Ironman geeft ons zijn inzichten over motivatie verwerven en behouden. Gaande van het gebruik van performance metrics om zichzelf in toom te houden tot het fris aan trainingen kunnen starten na alle jaren als een pro, hier is wat The Don te zeggen heeft over motivatie in sport.

Is er zoiets als té gemotiveerd zijn in sport, en in het bijzonder triatlon? Wat zijn de problemen die dit kunnen veroorzaken?

Tim Don: “Natuurlijk. Het is een constante evenwichtsoefening tussen prestatie, training en het leven zelf. Té nerveus zijn, kan leiden tot kleine fouten en een te eng zicht, waardoor je het risico loopt je prestatiepiek te missen. Je dient steeds je race te kunnen controleren – in het bijzonder op het langere werk.”

Hoe vind jij het evenwicht tussen training en rust?

“Persoonlijk kan ik gewoon luisteren naar m’n lichaam en beseffen dat het niet altijd met de kraan open kan zijn. Dat zware sessies zwaar dienen te zijn, is evident, maar dat gemakkelijke sessies gemakkelijk mogen zijn, is blijkbaar minder voor de hand liggend. Die grijze zone, die noch gemakkelijk noch zwaar is, daar heb ik weinig vertrouwen in met betrekking tot de effectiviteit.”

Welke metrics gebruik je om je grenzen te bepalen?

“Ik gebruik er veel en, ongeacht dewelke je kiest, het is belangrijk om consistent te zijn in hun gebruik. Recovery Pro door Polar is een goede tool om alle sessies samen te vatten, en hoe meer je het gebruikt, hoe nauwkeuriger het wordt. Het leidt tot betere trainingssessies en uiteindelijk tot een beter evenwicht en betere prestaties.


Beetje bij beetje ben ik aan het trachten om loopvermogen te integreren in mijn sessies, een interessant gegeven.

Vaak sta ik te popelen om mijn volgende sessie aan te vatten, en dikwijls kom ik halverwege de sessie tot het besef dat een extra rustdag misschien een betere optie was geweest. De metrics van Recovery Pro die ik bekom via de Polar Vantage V helpen me naar m’n lichaam te luisteren en geven advies in het al dan niet opschuiven van een training.”

Wat zijn je belangrijkste metrics tijdens races en trainingen voor het zwemmen, fietsen en lopen? Heb je er één waarmee je absoluut niet zonder kunt?

“Tijdens het zwemmen is het een Old Skool klok voor zwembad sessies en afstand en tempo voor openwater sessies. Fietsen draait volledig rond vermogen, hartslag en snelheid. Lopen is dan weer een combinatie tussen hartslag, tempo en afstand. Beetje bij beetje ben ik aan het trachten om loopvermogen te integreren in mijn sessies, een interessant gegeven.

Tim Don (foto: Polar)

Tijdens races gebruik ik dezelfde metrics, waarom zou je iets anders doen dan wat je gewoon bent van op training?”

Wat blijft ook voor jou een zenuwachtig topic tijdens training en races? Hoe houd je jezelf fris en gemotiveerd?

“Ik hou van het proces van trainen naar een doel, en de motivatie komt vanzelf, wetende dat wat ik doe op een dagelijkse basis rechtstreeks impact zal hebben op dat doel.”

Je zit al vele jaren in de sport, hoe heb jij triatlon zien evolueren over de jaren heen? Is het meer gefocust op data geworden?

“Ik gebruik al een Polar hartslagsensor sinds 1998, maar vandaag de dag is het meer dan hartslag alleen. Het is in eerste instantie een GPS en, zoals je kan zien met de Vantage V, het biedt een eindeloos arsenaal aan mogelijkheden.


De uitdaging van mijn lichaam en geest tot de grens te kunnen duwen, is wat me aantrok. Daarnaast hou ik van de uitrusting, het reizen en de technologie

Met alle nieuwe materiaal en data verzameling, die trouwens heel nauwkeurig zijn, wordt trainen en coachen opgewaardeerd tot een vorm van wetenschap. Van hartslag en vermogen, naar Recovery Pro en Training Load Pro, als atleet is het opwindend om te zien hoe trainingen steeds specifieker wordt op mijn lichaam en mijn doelstellingen. Uiteindelijk komen de juiste sessies op het juiste moment, wat dan weer leidt tot snellere races!”

Tim Don in het spoor van Tim Reed in Hawaii (foto: 3athlon.be/Hans Cleemput)

Achteraf gezien, wat is je favoriete onderdeel in triatlon?

“Persoonlijk vind ik de mogelijkheid om de drie sporten samen te gooien in een wedstrijd. Het is een heuse evenwichtsoefening om in de beste vorm in alle drie de onderdelen te kunnen verschijnen aan de start. Wanneer dat lukt, geeft het een geweldig gevoel!”

Wat heeft je in de eerste plaats tot triatlon aangetrokken?

“De uitdaging van mijn lichaam en geest tot de grens te kunnen duwen als junior is wat me er toe aantrok. Daarnaast hou ik van de uitrusting, het reizen en de technologie. Het is een droom om zo in het levensonderhoud te kunnen voorzien en ik besef maar al te goed dat ik de pro levensstijl niet vanzelfsprekend mag vinden.

Wat is het volgende dat je nerveus maakt? Wat zijn de lange termijn doelstellingen?

“Ik sta te popelen om een goede winter door te maken. Na voorbije winter, Halo inclusief, was het zwaar en dit had zijn reflectie op mijn wedstrijdprestaties in 2018. Seizoen 2019 staat aan de deur, en ik ga opendoen.”

Extra

Kan je te zenuwachtig zijn? Tim Don over triatlon en motivatie