Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Sporten met je lief – Poll van de week
Extra

Sporten met je lief – Poll van de week

De poll van vorige week had misschien een hoog roddelblad gehalte, maar na menig artikel in bovengenoemde boekjes vroegen wij ons af hoe het nu zat in triatlon-minnend België. Worden er trainingen afgewerkt met lief of partner? Of zijn we toch met z’n allen een beetje Einzelgängers?

Say no more, de resultaten spreken voor zich. Zelfs een solitaire sport als triatlon biedt ruimte om de passie te delen met levensgezellen.

Dit is niet verwonderlijk, samen sporten is samen quality time doorbrengen, iets wat soms naar de achtergrond geschoven wordt tussen werken, trainen en familiaal leven. Perfect als hier combinaties in gevonden kunnen worden. Het geeft in één klap ook stof tot praten en een beter gevoel over het eigen lichaam, welke relatie heeft daar geen baat bij?

De wetenschappelijke insteek

Los van deze verschillende emotionele/psychologische voordelen van samen sporten zijn er ook een aantal chemische factoren die het samen sporten kunnen doen evolueren naar een betere relatie.

Samen sporten is samen zweten en zweten is de feromoonproductie een versnelling hoger doen schakelen. Feromonen? Feromonen brengen net als hormonen boodschappen over, binnen het lichaam, maar ook tussen individuen van dezelfde soort. Ze worden voornamelijk geproduceerd in de apocriene klieren in de oksel en de schaamstreek, en kunnen bij zoogdieren zoals de mens de seksuele communicatie beïnvloeden.

En dan zijn er nog die ‘prethormonen’, endorfine en dopamine. Niet 100% hetzelfde, maar ze zorgen beiden voor een gevoel van gelukzaligheid dat, na een gezamenlijke workout, onderbewust gelinkt kan worden aan de partner. Wie wil nu niet door het leven gaan met die vleselijke runners high?

Valkuilen

Het is echter niet al rozengeur en maneschijn, samen sporten heeft zijn beperkingen. Niet enkel uiteenlopende schema’s en wedstrijdplanningen kunnen hier boosdoener zijn, maar eerst en vooral is er het inherente niveau verschil.

Don’t get us wrong, we gaan hier niet beweren dat alle mannen sterker zijn dan hun evenknie of andersom, maar mocht de ene er toch bovenuit steken kan dit een bron van frustratie opleveren. Het is in dit geval belangrijk af te wegen welke trainingen samen kunnen verlopen, welke licht getweaked kunnen worden om (gedeeltelijk) samen te verlopen en welke toch soloslim zullen afgewerkt worden.

Zoals alles in het leven, met een beetje boerenverstand en elkaar goed aanvoelen, kom je al een heel eind.