Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Fan van chocomelk
Extra

Fan van chocomelk

Het is een gerucht dat hardnekkig de ronde doet, dus hebben wij beslist te kijken hoe het zat bij onze triatleten. Met een overdonderende 71% voorstander van chocomelk ten opzichte van recovery shake moet er toch een kern van waarheid in zitten? Of hebben we ons massaal laten misleiden door slimme marketing en misinterpretatie van de nutritionele waarden?

We gingen langs bij onze huisdiëtiste Ien Vitse van Food For Athletes om een paar etiketten in detail te bekijken en een gegrond advies te formuleren. “De eiwitten die je in een gewone chocomelk terugvindt zijn heel goede eiwitten – wei-eiwitten en caseine eiwitten, dezelfde die je meestal ook in shakes terugvindt,” verklaart ze. “In een magere chocomelk zit zo een 3,5gram eiwitten per 100ml, wat niet veel is in vergelijking met een recupshake. Om na een training aan je 20gram eiwitten te komen moet je dus ongeveer 600ml magere chocolademelk drinken. Dat is heel veel en voor de meeste mensen niet haalbaar én is tevens goed voor een 400kcal en 72g suiker!”

Chocomelk is dus een suikerbom, maar hoeft dit per se iets negatiefs te zijn? “Niet per definitie. Deze hoge koolhydraatopname kan een meerwaarde bieden wanneer je binnen de 8 uur een nieuwe training gepland hebt. Moraal van het verhaal is vooral dat de juiste hoeveelheden macronutriënten binnengetrokken kunnen worden met een kleiner volume van ‘drankje'”, legt Ien uit. En de keuze voor magere chocomelk is ook weloverwogen: “vetten vertragen de vertering waardoor de eiwitten minder snel in de spieren terecht komen om er hun herstelwerk uit te voeren”. Klinkt logisch.

“Conclusie: als het je lukt om een grote hoeveelheid te drinken, drink dan gerust chocomelk, maar let er vooral op dat de magere variant is! Als je volgende training niet binnen de 8 uur volgt, liefst die zonder toegevoegde suikers.” Ien vindt chocomelk vooral interessant na een niet zo zware training of om jongeren en kinderen al in de juiste richting te gaan duwen zonder met de shakes af te komen.