Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Makkelijk, mooi en licht in al zijn aspecten: oplaadbare Bookman Block Lights getest
Bookman Block Light makkelijk te bevestigen en voldoende Lumen (foto: 3athlon.be)
Extra

Makkelijk, mooi en licht in al zijn aspecten: oplaadbare Bookman Block Lights getest

De Bookman Block Lights is de ideale verlichting op de fiets als je op zoek bent naar een lichte, goed uitziende, makkelijk aan te brengen en oplaadbare verlichting die voldoende licht geeft en die je ook zichtbaarder maakt voor andere weggebruikers. Met een minimalistisch design, een gewicht van 11 gram en 50 Lumen is het voor de triatleet een perfecte oplossing wanneer je training uitloopt tot na zonsondergang of wanneer je beter zichtbaar wil zijn op de fiets.

De Bookman Block Lights komen binnen in dezelfde minimale verpakking als we van het Zweedse merk gewoon zijn. Naast de lampjes zelf, vind je in de verpakking een micro-usb kabeltje… Een erg kort en op het eerste zicht niet heel stevig kabeltje. Maar hier liggen meer dan genoeg (langere) micro-usb kabels in huis en we nemen aan dat dit ook het geval is ten huize de gemiddelde triatleet. Je moet het sowieso nog aansluiten op een lader, want die is niet meegeleverd, maar ook hier steken er ondertussen genoeg blokjes in het verlengsnoer om dat probleem op te vangen.

‘Licht’ gewichten van 11 gram

De Bookman Block Lights zien er degelijk uit, hebben een modern, minimalistisch design en overall, zeker in de zwarte uitvoering, zien ze er best cool uit. De Block Lights hebben een stevige body waarin een rubber elastiek is bevestigd die rond het frame van je fiets gaat. Ook het gewicht van de lampjes valt erg goed mee. Op onze digitale keukenweegschaal tikken ze af op 11 gram. Opvallend opnieuw bij Bookman is het feit dat ze de witte en rode lampjes apart aanbieden, telkens voor 19,90 euro. Op zich wel zo voordelig als je er maar 1 nodig hebt, maar vergeet niet wit en rood samen te bestellen als je op zoek bent naar een setje. Ze komen in twee kleuren: zwart en wit. De zwarte passen perfect bij onze 3athlon.be pure line Ridley Fenix, de witte monteren we op de Cannondale van Caroline en samen met het witte zadel en witte stuurlint vormen ze een mooie combinatie.

Oplaadbaar met USB-kabel

Om de lampjes op te laden, moet je wel even prutsen met het rubber klepje wat als bescherming over de micro-usb aansluiting zit, maar bij elke laadbeurt gaat dat gelukkig gemakkelijker. Vervolgens moet je alleen nog de micro USB-kabel aansluiten en afhankelijk van je lader heb je nauwelijks twee uur nodig om de lampjes volledig op te laden. Op hun website geeft Bookman een laadtijd van 2,5 uur aan, maar bij ons gaat het een stuk sneller. Tijdens het laden flikkert er een oranje licht. Als het licht aan blijft en niet meer flikkert, wil dat zeggen dat de Block Light volledig opgeladen is. Bij ons duurt dat net geen twee uur. We herhalen het proces voor het rode achterlicht.

Twee seconden om te bevestigen

Eens opgeladen zijn ze klaar voor de grote test op de fiets. Meteen valt het gebruiksgemak op van de Bookman Block Lights. Je bevestigt ze op twee seconden op je stuur en aan je zadelpen. Onder de body zit een rubberen afgeronde inkeping waardoor de Block Light zich moeiteloos aan je zadelpen of stuur of frame hecht. Je trekt de elastiek over je stuur of zadelpen en in de body is een opening gelaten waar je de elastiek kan bevestigen. De Block Lights wegen amper iets, maar blijven wel stevig zitten, ook als het terrein wat ruwer wordt, zoals we op een van onze ritten ervaren.

50 of 14 Lumen

Wie absoluut gewicht wil besparen, zal normaal zijn fietsverlichting terug losmaken en wegbergen bij daglicht. Maar eens op de fiets gemonteerd, bevalt het zicht ons wel en we betrappen onszelf er op dat we ook overdag met de Block Lights rondfietsen.

De bediening is erg eenvoudig. Midden op de body bevindt zich 1 grote ronde knop. Na een paar seconden geeft het lampje een felwitte of felrode verlichting van 50 Lumen. Nog een keer drukken en je krijgt een flikkerlicht van 50 Lumen. In de derde stand gaat de lamp naar een kwart van zijn vermogen en geeft ze nog 14 Lumen. Een flikkerlicht van 14 Lumen is de vierde en laatste stand.

1u35 voldoende zichtbaarheid

Op zich is de 14 Lumen voldoende om zichtbaar te zijn. Kies je vrij goed verlichte trajecten om ’s avonds en ’s ochtends voor dag en dauw te fietsen, dan is de zichtbaarheid bij 14 Lumen nog net te doen, maar wij kiezen toch resoluut voor de 50 Lumen. Alles wat je voor je wielen krijgt, wordt meer dan voldoende zichtbaar. Als je ook je achterlicht op 50 Lumen laat, dan lijk je in het donker wel net een vuurtoren. Uitstekend op slecht verlichte trajecten zodat je goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers, maar voor ons net iets van het goede te veel.

We houden het op 14 Lumen achteraan. Daardoor houdt de lamp het ook ruim vijf uur uit. Vooraan gaan we tot het gaatje. De specificaties van Bookman geven 1,5 uur running time aan. Wij geraken tot een uur en 35 minuten… En dan geeft de lamp plots de geest. Het is wat ons betreft het enige nadeel van de Bookman Block Lights, dat ze geen waarschuwing geven wanneer de batterij bijna leeg is en je eventueel nog naar 14 Lumen zou kunnen schakelen. Houd daar dus rekening mee als je langer in het donker onderweg bent dan verwacht.

Lente-korting op Bookman.se

In 2019 mochten we al de Curve lampjes testen, net zoals de Eclipse en de reflectors van Bookman. Ook toen waren we al te spreken over gewicht, design en functionaliteit van de Bookman verlichting. De Bookman Block Lights vind je op de website van Bookman aan een adviesprijs van 19,90 euro per stuk. Maar vergeet dus niet een witte en een rode versie te bestellen als je een setje wil… Bookman geeft momenteel overigens een lente-korting van 15% bij aankopen van meer dan 50 euro.