Subscribe Now
Trending News
By using our website, you agree to the use of our cookies.
Met de Ventum NS1 doorheen de Vlaamse grindwegen
De Ventum NS1 Gravelbike (Foto: Just Jean Media)
Extra

Met de Ventum NS1 doorheen de Vlaamse grindwegen

Enkele maanden geleden penden we al onze eerste bevindingen neer van de Ventum NS1 die fietsenzaak À Bloc ons aanleverde. Op de weg trotseerden we de Vlaamse betonplaten, de Spaanse vlaktes alsook het Franse hooggebergte en waren we laaiend enthousiast over de veelzijdigheid van deze racefiets. Lichte gravelstroken trotseerden we dit voorjaar ook met verve maar voor de volgende review gingen we voor het ruigere werk en lieten we geen enkel grindpad links liggen en ja… ook deze opdracht volbracht de NS1 met verve!

B650 wielen voor groteren avonturen

Met onze 700C wielen konden we vlot met 28mm banden aan de slag, op zich de perfecte bandenkeuze voor het minder ruige werk waar heel wat asfalt stroken nog de rit bepalen. Maar om de echte gravelmicrobe ons te laten overmeesteren, schakelden we toch over naar een 650b wielset om nog bredere banden met de NS1 te kunnen combineren. Omdat de Ventum NS1 in eerste plaats nog altijd een roadbike is, is de voorziene ruimte tussen de voor en achtervork te beperkt om dit te kunnen doen met 700c wielen.

SWS voorzag ons van de mooie set 650 GRA25 Gravel Disc wielen zodat we ten volle konden uittesten tot hoe breed onze bandenkeuze kon gaan. Ons oog viel op een 35mm allround bandenset van het merk Schwalbe. Probleemloos brachten we de gloednieuwe SWS gravelwielen in het Ventum kader zodat we vanaf nu voor het ‘echte’ gravelwerk aan de slag konden gaan.

Aero en Gravel, het kan

Hoewel de eerste gravelbikes nog meer naar comfort neigden, merken we steeds meer op dat diverse distributeurs ook sportievere modellen op de markt brengen. Hierin spant Ventum met de NS1 alvast de kroon want de Aero look is sowieso duidelijk zichtbaar op de weg dus middenin het gravelcircuit valt dit model al zeker op. Maar wat zeggen de prestaties?

Onze redacteur koos zowel voor de lange grindstroken alsook voor een ietwat meer bochtig en technisch parcours. In beide gevallen voelt deze fiets comfortabel aan. De 35mm banden vangen met een bandendruk van 3,5 tot 4 bar heel wat schokken op, maar verwacht natuurlijk niet hetzelfde comfort als een vering wanneer je toch dat ene putje ten volle inrijdt. Het grote voordeel is alvast dat we niets aan onze positie moesten veranderen waardoor de switch van gravel naar road en omgekeerd telkens vlekkeloos verliep.

Conclusie

Uiteraard heeft de NS1 ook zijn beperkingen. Voor nog ruiger terrein moet je soms al snel overschakelen naar + 40mm banden en dat kan je met dit model niet. Daarnaast kozen we voor ritten tot maximaal 120 km. Voor uitdagingen van meer dan 200 km zullen velen toch een ietwat comfortabelere in plaats van sportieve houding verkiezen zoals dat bij dit model het geval is.

Toch zijn we overtuigtd dat de Ventum NS1 de perfecte fiets is om in België mee rond te rijden. Zowel op de weg als op de massale grindwegen die ons land rijk is, presteert deze fiets gewoonweg top. In plaats van twee fietsen kan je met deze NS1 dus ook opteren voor twee wielsets om je avonturen aan te vatten. Dan is het prijskaartje van deze fiets zeker gerechtvaardigd omdat je met de Ventum NS gewoon twee verschillende fietsenmodellen in 1 keer in huis haalt.

Wij hebben alvast genoten van deze fiets en zijn ervan overtuigd dat de mogelijke nieuwe eigenaar van dit unieke stuk dat ook zal doen. Met het eindejaar in zicht plaatst À Bloc deze Ventum NS1 dan ook in zijn etalageraam, bij ons weten het enige model dat dusver in Europa al actief was. Voor de richtprijs van € 6000,- met een volledige Campagnolo Record afmontage kan dit pareltje binnenkort dan ook van jou zijn! Indien interesse, neem dan zeker contact op met Tom van À Bloc.