Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News
By using our website, you agree to the use of our cookies.
Oefen je oriëntatie op training en vijf andere tips voor openwater-zwemmen
Het Bastion in Kinrooi is een voorbeeld van een toegelaten open water locatie (foto: Trisport MnK)
Extra

Oefen je oriëntatie op training en vijf andere tips voor openwater-zwemmen

De triatlons van Kortrijk en Beernem waren dit weekend de eerste openwater-triatlonraces van het seizoen. Nu het bewijs is geleverd dat wedstrijden corona-proof weer kunnen, volgen de triatlons elkaar in sneltempo op en bovendien is het momenteel heerlijk weer en dat betekent dat het verleidelijk is om lekker het buitenwater op te zoeken voor je zwemtrainingen. Zwemmen in chloor kan de hele winter nog, dus waarom zou je niet af en toe je wetsuit aantrekken – al kan het natuurlijk ook gewoon zonder – en in de natuur zwemmen. We zetten een paar tips op een rij om goed voorbereid te water te gaan. Zeker voor de beginnende zwemmer/triatleet handig!

Zwem in groep op toegestane locatie

In Vlaanderen is het op de meeste plaatsen verboden om te zwemmen, maar Triatlon Vlaanderen werkt er hard aan om samen met de clubs te zorgen voor meer openwater-lokaties waar zwemtrainingen met redders en in groep gebeuren. Voor het meest recente overzicht kan je terecht op de website van Triatlon Vlaanderen. Ga je toch ergens in een plas of meer zwemmen waar het gedoogd wordt, zorg er dan altijd voor dat je niet alleen bent. Het is belangrijk om te zorgen dat iemand je in de gaten houdt tijdens je open water zwemtrainingen. Het beste is dat iemand met je meezwemt, maar ook vanaf de kant kun je iemand vragen een oogje in het zeil te houden.

Felgekleurde badmuts en zwemboei

Zorg dat je goed zichtbaar bent in het water, bijvoorbeeld door een felgekleurde badmuts op te zetten en een zwemboei mee te nemen. Dat laatste werkt ook meteen als ‘lifesaver’, mocht je kramp hebben en iets vast willen grijpen. Ook handig: je kunt in veel van deze boeien je telefoon en autosleutels opbergen. Op de meeste officiële openwater-lokaties is een zwemboei overigens verplicht.

Oefen je open water techniek

Eén van de lastigste dingen aan zwemmen in buitenwater is het oriënteren. Terwijl het tijdens een training natuurlijk niet zoveel uitmaakt of je de meest gunstige lijn volgt, is het toch slim om je te oriënteren op een bepaald punt – bijvoorbeeld een boom of een gebouw – en recht te zwemmen. Zo dwing je jezelf om tijdens het zwemmen om je heen te blijven kijken, net zoals dat in een wedstrijd zal moeten. Als je om de acht tot twaalf slagen een blik vooruit werpt, zou dat voldoende moeten zijn om je goed te kunnen oriënteren.

Uithoudingsvermogen

Terwijl je in een zwembad altijd een rustmoment hebt tijdens een keerpunt, is dat in het open water niet het geval. Al zou je natuurlijk iedere paar honderd meter kunnen rusten, kan het ook goed zijn om alvast langere stukken aaneengesloten te zwemmen en daarmee je duurvermogen optimaal te trainen voor een wedstrijd. Als je de lange afstanden nog niet meteen aandurft, kan je nog altijd kort heen en weer zwemmen om ook dat gevoel terug te krijgen.

Simuleer je triatlonwedstrijd

Je krijgt niet zo vaak de kans om een wedstrijdsituatie te trainen. Als je al gaat openwater-zwemmen, gebruik het begin en het einde van de training dan ook als wedstrijdsimulatie. Creëer eventueel je eigen kleine wisselzone en train je wissels naar het fietsen. Bovendien kan je dan ook trainen op het uittrekken van je wetsuit. De beste techniek is om in de laatste meters van je zwemnummer water te scheppen door de kraag van je wetsuit naar voor te trekken en water in je pak te laten lopen. Onderweg naar je wissel kan je dan veel vlotter je wetsuit uittrekken.

Zet je verstand op ‘nul’

Sommige triatleten hebben het er tijdens het zwemmen toch lastig mee: nergens aan denken. Koud water, vissen en andere dieren of angst voor kramp: het zijn allerlei zaken die door het hoofd kunnen schieten. Probeer dat te voorkomen, maak je niet druk en richt je gewoon op het zwemmen, je techniek en je ademhaling. Dat zal je zwemtocht een heel stuk aangenamer (en makkelijker) maken.

Veel zwemplezier, maar onthoud: hou het veilig!