Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Zet zelf je fiets spik en span met volgende tips…
Extra

Zet zelf je fiets spik en span met volgende tips…

In tijden van corona komt de tweewieler duidelijk wat meer buiten. Meer gebruik wil ook zeggen meer zorg voor ons stalen, of beter carbon ros. Omdat we meer dan ooit op onszelf toegewezen zijn is het dan ook belangrijk dat we de fiets perfect zelf kunnen onderhouden. Voor wie hier nog vragen over heeft zetten we hieronder alvast op de goede weg dankzij de deskundige uitleg van fietsenhersteller Tom van À Bloc.

Wat heb je nodig

Uiteraard volstaat een spons en een emmer water niet om je fiets van een grondige kuisbeurt te voorzien. Hieronder sommen we even op wat je best allemaal erbij neemt of in de toekomst extra in huis haalt om aan de slag te kunnen:

  • Kettingreiniger/ontvetter (geen industriële)
  • Bike Wash of eventueel autoshampoo/dreft (opletten wel hiermee)
  • Emmer warm water
  • Spons
  • Schrob borstel met stugge haren
  • Was of olie voor ketting
  • Vod
  • Indien in bezit: compressor met blaaspistool

STAP 1: Ketting reinigen

Smeer de ketting, tandwielen en kettingbladen en alles wat vettig is van de aandrijving in met kettingreiniger. Laat hierna enkele minuten inwerken.

STAP 2: Frame reinigen

Indien je een bikewash hebt met een spray spuit je het hele fietsframe hiermee in. Indien je gewoon een fles hebt of autoshampoo/dreft, giet dan wat in de emmer met warm water en zeep de fiets in met een spons. Gebruik de schrobber om de cassette nog eens extra te schrobben en het (intussen opgeloste) vet van de ketting en de tandwielen weg te spoelen.

STAP 3: Spoelen

Spoel vervolgens de fiets met zuiver water af. LET OP! Gebruik hiervoor geen hogedrukreiniger, dit is nefast voor de draaiende onderdelen van je fiets.

STAP 4: (Af)drogen

Als je een compressor hebt dan blaas je de ketting, de tandwielen en nadien de rest van de fiets droog. Gebruik vervolgens of meteen doeken om je fiets helemaal af te drogen en nadien ook wat op te blinken.

STAP 5: Insmeren

Smeer de ketting direct in, zo krijgt die geen kans om te oxideren en de dag nadien met een roestachtig exemplaar de baan op te moeten. Smeren doe je trouwens best de avond voor je volgende rit zodat de was goed kan uitdampen en heb je een betere en zodoende een langere smering.

STAP 6: Enjoy the ride!!! (en keer op tijd terug naar stap 1)

Periodieke controles

Uiteraard is er op tijd en stond enige vervanging nodig omdat slijtage nu eenmaal niet kan voorkomen worden. Hieronder nog enkele tips:

  • Slijtage ketting meet je met een ‘ketting meetlatje’ , zodra de ketting begin de slijten is het aangeraden deze meteen te vervangen. Zo voorkom je onnodige slijtage aan de duurdere cassette en tandwielen vooraan. Het zal velen verbazen dat dit op een race- en triatlonfiets al na 3000 a 5000 km is en bij een MTB soms al na 1000km. Veel hangt hierbij af van het vermogen dat je trapt. Voldoende smeren kan alleen maar de levensduur van de ketting verlengen.
  • ‘Speling’ kan je zelf perfect controleren. Oplossen is wel iets anders. Voor het voorwiel trek je de voorrem dicht en leg je de vinger op de overgang van kader naar voorvork en beweeg dan je fiets lichtjes naar voor en achter. Hier mag je geen speling voelen. Indien dit wel zo is heeft je balhoofd/kopserie wat aandacht nodig. Soms kan het even aanspannen hiervan al voldoende zijn maar in het slechtste geval is er een slijtage op de lagers.
  • Speling op bracket/trapas controleer je door je crank vast te nemen en zijdelings naar je frame te bewegen. Als je deze voelt meegeven zit er speling op je bracket en moet je dit laten nazien. Pedalen kan je op dezelfde manier testen. Let wel, pedalen van het merk ‘LOOK’ hebben uit zichzelf een lichte speling dus hou hiermee rekening!
  • Voor speling op de wielen tenslotte te controleren moet je gewoon deze zijdelings in je frame bewegen, dan kan je de speling al voelen wanneer die aanwezig is. Een lichte speling is bij vele merken perfect normaal.
  • Controleer op tijd en stond de slijtage van je remmen. Dit is een snelle visuele check door te zien of er alsnog remblok aanwezig is.

Controle is uiteraard een ding. In volgend artikel geven we wat meer tekst en uitleg over wat je zelf kan afregelen om zo veilig op pad te gaan. Beginnen doen we dan met het correct afstellen van het balhoofd.