Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
e-Hub, de naaf die meetrapt
Nieuws

e-Hub, de naaf die meetrapt

bikemotion-62.jpgTraditiegetrouw levert elke beurs een aantal nieuwigheden op. Sommige ervan kunnen in de categorie bizar (zie wat dat betreft onze bijdrage over Van Nicholas) worden ondergebracht, andere zijn dan weer te rangschikken in de rubriek misschien wel interessant.
 
In die laatste rubriek vonden we de e-Hub, de naaf die trappen makkelijker moet maken en een voortstuwende kracht moet opleveren. De e-Hub is het nieuwe paradepaardje bij Edco, een firma die tot nu vooral in de kijker liep met hoogwaardige wielen die een combinatie vormden van eigen naven en Zipp-velgen.
 

Eerst een stukje theorie. De trapbeweging bij het fietsen kan in vier fases worden verdeeld: de schuiffase, de drukfase, de trekfase en de heffase. Tijdens de eerste twee fases (de neergaande beweging) wordt de kracht opgebouwd om fiets en berijder voorwaarts te stuwen. Tijdens de twee laatste fases wordt de kracht gebruikt om het pedaal terug in de uitgangspositie te brengen.
 
Biomechanisch zou het ideaal zijn wanneer in elk van de vier fases evenveel kracht werd gebruikt. De realiteit is echter dat de kracht vooral tijdens de schuif- en drukfase wordt uitgeoefend, met een hoogtepunt "op drie uur" wanneer de schuif- in de drukfase overgaat, en dat tijdens de laatste twee fases amper kracht wordt uitgeoefend.
 
Grofweg geschetst zou je kunnen stellen dat de trapbeweging maar voor 50 procent efficiënt is wanneer het om het voorststuwen gaat. En daar komt de e-Hub om de hoek kijken.
 
Hart van het systeem is een flink uit de kluiten gewassen (650 gram) naaf die in eender welk achterwiel kan worden ingebouwd. Het systeem is er zowel voor wegfietsen (Campagnolo, Shimano of SRAM) als voor mountainbikes met V-brakes of schijfremmen.
In de naaf zit een veer ingebouwd, die tijdens de schuif- en de drukfase van de trapbeweging wordt opgespannen. Eigenlijk verlies je tijdens die twee fases een beetje energie aan de naaf. Van zodra de trek- en de heffase worden ingezet, ontspant de veer en zet de naaf die om in voortstuwende energie.
 
 Volgens Edco resulteert dit alles in een lagere hartslag bij het fietsen, een hogere snelheid, een lagere belasting van spieren en gewrichten én een energiewinst die, afhankelijk van het door de fietser geleverde vermogen, op zou lopen van 7 tot 10 procent.
 
Die winst zou op het conto te schrijven zijn van de naaf die het "dode punt" in de trapbeweging op zou heffen.
 
Toegegeven, het klinkt allemaal veelbelovend. Of het ook klopt vissen we binnenkort zelf uit. Volgens een woordvoerder bij Edco maakt de naaf viaducten en korte hellingen verwaarloosbaar en wordt klimmen een stuk eenvoudiger. We zijn alvast benieuwd.
 
De e-Hub is er in een aantal varianten, te herkennen aan een rode, gele, groene of zwarte flens) Die kleuren wijzen op de verschillende spanningen van de veer. Om de ideale spanning voor je samen te stellen heeft Edco nood aan parameters zoals geslacht, gewicht, aantal km per jaar, type crankstel, verhouding van de cassette, gemiddelde trapfrequentie en gemiddeld geleverd vermogen. Met die waarden gaan ze vervolgens aan de slag om de naaf perfect af te stellen.
 
Omdat de e-Hub eigenlijk geen energie toevoegt, maar een deel van de door de fietser geleverde energie recupereert, is het ding UCI-goedgekeurd.
 
De e-Hub is verkrijgbaar in Edco-wielen (lage velgen, hoge velgen én diskwiel). Dan dien je € 300 bij de standaardprijs van een wiel op te tellen. Wil je een losse naaf, dan betaal je € 600.