Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

By using our website, you agree to the use of our cookies.
Triatleten en hun core stability… dat kan een stuk strakker!
Werken aan je core is belangrijker dan je denkt (foto: 3athlon.be)
Extra

Triatleten en hun core stability… dat kan een stuk strakker!

Onze poll op onze instagram pagina gisteren over hoeveel uren jullie besteden aan core-stability training was overduidelijk. Veel te weinig! Een sixpack… boys and girls! 🤪 Neen niet enkel voor het uitzicht. Je buikgedeelte, of beter nog je hele core, is de spreekwoordelijke ruggengraat van de drie disciplines van triatlon.

Uit de resultaten van onze poll blijkt dat er nog te veel triatleten zijn die (nog) niet aan core stability training doen. En dat is zonde, ook voor je six-pack 😉 De atleten die wel aan core training doen komen nauwelijks aan anderhalf à twee uur per week, op een paar uitzonderingen na.

Veel triatleten gaan ervan uit dat ze hun armen en benen versterken door te zwemmen, te fietsen en te lopen en core stability dus overbodig is. Niets is minder waar. Jouw core kan misschien wel de belangrijkste spiergroep zijn om te versterken in triatlon. Maar waarom is core zo essentieel? Het korte antwoord is houding en vorm.

Jouw core kan misschien wel de belangrijkste spiergroep zijn om te versterken in triatlon

Zwemmen vereist een stabiele romp en een gestroomlijnde positie voor de meest efficiënte techniek. Stroomlijnen betekent dat je je lichaam zo recht mogelijk houdt. Een goed uitgelijnd lichaam vereist een goede houding.

Die effectieve houding komt van sterke buik-, rug- en bilspieren. Triatleten met een zwakke core neigen naar te hevig bewegen met hun heupen en benen van links naar rechts, wat meer weerstand creëert. Paradoxaal genoeg hebben de beste zwemmers een ontspannen en vloeiende arm- en schopbeweging terwijl ze tegelijk een zeer strakke en sterke core hebben.

Heb je ooit een triatleet gezien die van links naar rechts schommelt terwijl ze trappen? Dit is door een slechte vorm en is meestal gedeeltelijk te wijten aan een slechte core.

Je hebt waarschijnlijk ook al eens gehoord dat je efficiënt moet zwemmen door je lichaam te rollen door je heupen te draaien. Zwemmen op 1 zijde is wat u toelaat om efficiënt te trekken en te schoppen voor een goede voorwaarste beweging. Interessant is dat het grootste deel van je lichaamsrotatie afkomstig is van de corespieren, met name de schuine buikspieren. Zorg dus dat je die zijwaartse plankoefeningen doet! 

Core stability training (foto 3athlon.be)

Houding blijft ook op de fiets het thema. Triatleten met een zwakke core zijn gevoeliger voor een slechte bekkenpositie op het zadel, wat resulteert in beweging van links naar rechts. Heb je ooit een triatleet gezien die van links naar rechts schommelt terwijl ze trappen? Dit is door een slechte vorm en is meestal gedeeltelijk te wijten aan een slechte core.

Kracht en core hand in hand op de fiets

Als je fietst, moet je kracht van je benen kunnen creëren, en die kracht moet je doorheen je romp naar je bovenlichaam kunnen overbrengen. Dit betekent dat als je core niet sterk genoeg is om de kracht van je benen te verwerken, je sneller gaat vermoeien. Wanneer dat gebeurt, begint je fietsvorm een rol te spelen en dat heeft direct invloed op de krachtoverdracht.

Dankzij je core kun je de output van je benen verwerken, zodat je de hele race op de juiste positie van de triatlonfiets kunt blijven zitten. Je beschermt je rugspieren, je verhoogt je zuurstofopname en je blijft langer efficiënt.

We zijn allemaal moe aan het einde van een marathon. Wanneer je lichaam vermoeit, begint je houding en vorm te lijden. Niet alleen vertraagt dit je wedstrijd, maar het kan ook leiden tot allerlei soorten blessures.

Last but not least, het looponderdeel. Ook hier weer, core stability is een must voor een betere houding en vorm. Als je voet de grond raakt, wordt er een schokgolf van kracht door je romp en bovenlichaam gestuurd. Voor de triatleet, vooral in deze fase van de race, houdt het hebben van een geconditioneerde core je bovenlichaam en romp rechtop en uitgelijnd voor de beste vorm. Wanneer onze core zwak of vermoeid is, hebben we de neiging in onze heupen en ons bovenlichaam te wiebelen en dit buigt energie af die terug naar onze benen zou moet worden gericht.

Voor de echte lange afstand triatleet, in de voorbereiding op een IM, is het hebben van een stevige core eigenlijk onmisbaar. We zijn allemaal moe aan het einde van een marathon. Wanneer je lichaam vermoeit, begint je houding en vorm te lijden. Niet alleen vertraagt dit je wedstrijd, maar het kan ook leiden tot allerlei soorten blessures.

Een goede core werkt mee om deze vermoeide spiergroepen langer bij elkaar te houden, zodat je rechtop en met de juiste techniek doorheen de hele triatlonrace kunt blijven gaan.

Planking, russian twists en stir the pot…

Allemaal naar de fitness of personal trainer voor wat planking, russian twists, « stir the pot » of kennen jullie nog andere geweldige oefeningen?